لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

کمتر از پنج ماه به انتخابات، اصولگرایان یک جبهه جدید تشکیل دادند


کمتر از پنج ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، یک گروه جدید اصولگرا با نام «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» اعلام موجودیت کرد.

محمدحسین رحیمیان، نماینده سابق رهبر جمهوری اسلامی در بنیاد شهید رئیس هیئت مؤسس این گروه است و مهدی چمران، یحیی آل‌اسحاق، علیرضا مرندی و حمیدرضا حاجی بابایی، چهره‌های اصولگرا، از جمله دیگر اعضای این گروه هستند.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در دولت محمود احمدی‌نژاد، محمود خسروی وفا، عضو سابق شورای شهر، رضا روستاآزاد، رئیس سابق دانشگاه شریف، نادر طالب‌زاده، فیلم ساز اصولگرا و مهدی محمدی، از افراد نزدیک به سعید جلیلی، دیگر اعضای هیئت مؤسس این گروه هستند.

این ۱۰ نفر درحالی برای تشکیل این گروه ائتلاف کرده‌اند که برخی از آنان دارای دیدگاه‌های متضاد در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی هستند.

برخی از اعضای این گروه از جمله یحیی آل اسحاق، عضو سابق حزب موتلفه، از اصولگرایان سنتی هستند و در حوزه‌های اقتصادی دیدگاه‌هایی نزدیک به دیدگاه دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی داشته‌اند. آقای آل‌اسحاق در دولت آقای هاشمی رفسنجانی وزیر بازرگانی بود.

در مقابل برخی ازاعضای این گروه از جمله مهدی محمدی و نادر طالب‌زاده به اصولگرایان افراطی و چهره‌هایی چون سعید جلیلی، رئیس سابق تیم مذاکره اتمی ایران، نزدیک هستند.

حضور حمیدرضا حاجی بابایی در بین اعضای هیئت مؤسس این گروه درحالی است که وی پیش از این عضو گروه جبهه یکتا بود و گزارشی دربارهٔ جدایی او از این جبهه منتشر نشده است.

جبهه یکتا متشکل از تعدادی از مدیران دولت محمود احمدی‌نژاد است اما اعضای این گروه پیش از این ارتباط تشکیلاتی با آقای احمدی‌نژاد را تکذیب کرده‌اند.

پیش از این محمد حسینی، وزیر ارشاد در دولت محمود احمدی‌نژاد و از اعضای شورای مرکزی جبهه یکتا، از رستم قاسمی، وزیر سابق نفت و فرمانده قرارگاه سازندگی سپاه و حمید رضا حاجی بابایی به عنوان نامزدهای این جبهه نام برده بود.

۲۱۰ چهره اصولگرا از جمله مهرداد بذرپاش، محمد مهدی زاهدی، علیرضا پناهیان، و تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس، نیز از تشکیل «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» حمایت کرده‌اند.

«جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» روز یک شنبه، ۵ دی، در بیانیه اعلام موجودیت خود که در خبرگزاری فارس منتشر شده، اعلام کرد که «مشکلات موجود در سیستم اجرایی کشور شایسته جمهوری اسلامی نیست».

از دیدگاه اعضای این گروه، مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری، رکود اقتصادی و گرانی «همچنان مهم‌ترین مسئله کشور است» و «فساد اداری و فساد اقتصادی با ارقام نجومی و دریافت‌های نامتعارف و ناعادلانه مدیران و صاحب‌منصبان از آستانه تحمل مردم فراتر رفته است».

این گروه تأکید کرده‌اند که بسیاری از مسئولان و مدیران اجرایی کشور از جناح‌ها و سلیقه‌های سیاسی مختلف به تدریج «به اشرافی‌گری و رفاه‌طلبی و ثروت‌اندوزی روی آورده‌اند».

به گفته هیئت مؤسس این گروه، همچنین مردم «حضور مؤثری در اداره کشور نداشته و نتوانسته‌اند به وظیفه انقلابی خود در نظارت و مراقبت بر عملکرد مسئولان و دستگاه‌های اجرایی و نقد آنان و مطالبه‌گری از آنان عمل کنند».

نویسندگان این بیانیه راه حل «عبور از تنگناهای اقتصادی و نجات کشور از مشکلات» را بازگشت «به اصول و ارزش‌های اسلام و انقلاب» دانسته‌اند.

اعضای این گروه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ اعلام کرده‌اند که در نخستین گام «مجمع مردمی نیروهای انقلاب» را تشکیل خواهند داد و «در فرآیندی مشارکتی و مبتنی بر مردم‌سالاری» خط مشی سیاسی و اهداف و برنامه‌های جبهه را اعلام خواهند کرد.

دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ برگزار می‌شود، و همزمان با آن، شهرهای مختلف ایران شاهد برگزاری پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز خواهند بود.

گروه‌های اصولگرا اعلام کرده‌اند که در این انتخابات نامزد معرفی خواهند کرد. از جمله اعضای حزب موتلفه اسلامی اعلام کرده‌اند که مصطفی میرسلیم، وزیر سابق ارشاد و یا اسدالله بادامچیان، نایب رئیس این حزب، را به عنوان نامزدهای مورد نظر خود به شورای هماهنگی اصولگرایان معرفی خواهند کرد.

برخی رسانه‌ها از سعید جلیلی، محمدرضا باهنر، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل، عزت‌الله ضرغامی و احمد توکلی به عنوان رقبای احتمالی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نام برده‌اند.

محمدرضا باهنر، احمد توکلی و عزت‌الله ضرغامی اعلام کرده‌اند که تصمیمی برای نامزدی در انتخابات آینده ندارد. محمدباقر قالیباف نیز نامزد شدن خود را به معرفی نامزد واحد از سوی اصولگرایان مشروط کرده است.

غلامعلی حداد عادل در این باره اظهار نظر نکرده و سعید جلیلی نیز نامزدی خود در این انتخابات را تأیید یا تکذیب نکرده و گفته است «چیزی که تداوم نظام را تثبیت می‌کند این است که حرکت همواره باید رو به جلو باشد».

هنوز شورایی برای هماهنگی گروه‌های اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری آینده تشکیل نشده اما در ماه‌های گذشته برخی از چهره‌های اصولگرا از جمله رضا تقوی، عضو جامعه روحانیت مبارز و محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس نهم، اعلام کرده‌اند که اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آینده «به وحدت می‌رسند».

با این حال محمدرضا باهنر، دبیرکل گروه اصولگرای جامعه اسلامی مهندسین، روز شنبه سوم مهر گفته بود که «فعلاً فضا بغرنج است» اما «همه تلاشمان را می‌کنیم تا اصولگرایان روی یک گزینه اجماع کنند».

در انتخابات مجلس دهم برخی از اعضای شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان اعلام کرده بودند که این شورا با حمایت محمد علی موحدی کرمانی، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز، محمد یزدی، دبیر کل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و محمد تقی مصباح یزدی که از او به عنوان «پدر معنوی جبهه پایداری» نام برده می‌شود، فعالیت می‌کند.

با این حال غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، اعلام کرده که این گروه تصمیم گرفته محمد علی موحدی کرمانی و محمد یزدی «دربارهٔ جلسه مشترک جامعتین در خصوص انتخابات سال ۹۶ جلسه‌ای تشکیل دهند و دربارهٔ آن تصمیم‌گیری کنند».

برخی از رسانه‌های ایران نام برده نشدن از محمد تقی مصباح یزدی در سخنان سخنگوی جامعه روحانیت مبارز را به معنای کنار گذاشته شدن وی از ائتلاف اصولگرایان دانسته‌اند.

با این حال ناصر ایمانی، از چهره‌های اصولگرا، روز یک شنبه درمصاحبه با وب سایت انتخاب گفت که جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ به تصمیم اصولگرایان «تمکین خواهد کرد».

او پیش‌بینی کرد که اگر گروهی برای هماهنگی اصولگرایان تشکیل نشود «به طور طبیعی با تعدد کاندیدای اصولگرا مواجهه خواهیم بود. تا آرای آقای روحانی شکسته شود و انتخابات به دوره دوم کشیده بشود».

پیش از مخالفت علنی آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با نامزد شدن محمود احمدی‌نژاد، در رسانه‌ها از رئیس‌جمهور پیشین ایران نیز به عنوان یکی از نامزدهای این انتخابات نام برده می‌شد.

XS
SM
MD
LG