لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

ایران: دعوتنامه‌ای از عربستان برای برنامه‌ریزی حج دریافت نکرده‌ایم


وزیر حج و عمره عربستان گفته است از ۸۰ کشور اسلامی به منظور تنظیم مناسک حج دعوت شده که ایران هم یکی از آن‌هاست
وزیر حج و عمره عربستان گفته است از ۸۰ کشور اسلامی به منظور تنظیم مناسک حج دعوت شده که ایران هم یکی از آن‌هاست

سازمان حج و زیارت ایران ادعای عربستان مبنی بر دعوت از هیات ایرانی برای برنامه‌ریزی درباره مناسک حج را تکذیب کرد و گفت هیچ دعوتنامه رسمی از عربستان دریافت نکرده است.

به گزارش ایسنا٬ مهدی شهسواری، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت ـ افزود: معمولا عرف است وزارت حج عربستان برای تنظیم مناسک حج به کشورهای اسلامی دعوتنامه بفرستد، اما فعلا چیزی دریافت نشده است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از محمد صالح بن طاهر بِنتِن وزیر حج و عمره این کشور روز پنجشنبه ۹ دی‌ماه گزارش داد از ۸۰ کشور اسلامی به منظور تنظیم مناسک حج دعوت شده که ایران هم یکی از آنهاست.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:40 0:00
لینک مستقیم

وی افزود:«عربستان از تمام حجاج جهان اسلام بدون توجه به جنسیت و گرایش مذهبی آنها استقبال می‌کند و به آنها خدمات می‌دهد. وزارت حج و عمره تلاش می‌کند تا حجاج، مناسک حج خود را به آسانی و آرامش انجام دهند و برای اسکان و حمل و نقل آنها خدماتی را ارائه خواهد داد».

پیش از اظهارات وزیر حج و عمره عربستان سعودی٬ سرپرست حجاج ایرانی، حدود یک هفته پیش از تلاش برای فراهم کردن مقدمات حج و عمره خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که این بار عربستان شرایط ایران را بپذیرد.

رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دوشنبه گذشته از مذاکره با وزارت امورخارجه و شورای عالی امنیت ملی برای هموار کردن مسیر حج و عمره سخن گفته و تاکید کرده بود: عربستان باید شرایط مد نظر آیت‌الله خامنه‌ای را تامین کند.

حمید محمدی سرپرست جدید سازمان حج و زیارت نیز تاکید کرده بود: انتظارات ایران از عربستان همان چیزی است که سال گذشته مطرح شده بود. وی خواستار تضمین امنیت، ‌تسهیل امکانات و قائل نشدن تفاوت بین زائران ایرانی و سایر کشورها شده و افزوده بود که اگر سعودی‌ها این توقعات را تامین کنند، ایران نیز تصمیم می‌گیرد.

به‌دنبال حادثه منا در مهرماه ۱۳۹۴ که به کشته شدن ۴۶۵ زائر ایرانی منجر شد ایران و عربستان نتوانستند بر سر تدابیر امنیتی و دیگر مشکلات بین دو کشور به توافق برسند و تهران از اعزام زائران ایرانی به مراسم حج منصرف شد.

عربستان سعودی اعلام کرد در جریان حادثه منا که سال ۱۳۹۴ و همزمان با مراسم حج رخ داد، ۷۷۰ نفر کشته شدند. اما بر اساس شمارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دستکم دو هزار و ۴۲۶ تن در این مراسم کشته شده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی٬ همان سال در دیدار با خانواده زائران کشته شده ایرانی ضمن انتقاد از عربستان سعودی در آنچه وی ناتوانی این کشور در تامین امنیت زائران خواند همچنین این کشور را «برای اداره حرمین شریفین» لایق ندانست.

ایران همچنین از اواخر فروردین سال ۹۴ تا کنون به دنبال حادثه فرودگاه جده که دو نوجوان ایرانی مورد آزار جنسی قرار گرفتند، حج عمره را تعلیق کرد. شرط ایران برای از سرگیری عمره، اجرای حکم اشد مجازات برای دو مامور خاطی سعودی و ارائه تضمینی برای تامین امنیت و حفظ شأن زائران ایرانی بود.

سال گذشته هم به دنبال حمله تظاهرکنندگان به مراکز دیپلماتیک عربستان که با اعتراض این کشور و قطع روابط دیپلماتیکش با ایران منجر شد، حج تمتع نیز تحت تاثیر روابط سیاسی دو کشور قرار گرفت و ایران از اعزام زائران برای انجام مراسم حج خودداری کرد.

XS
SM
MD
LG