لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۸

کشورهای عربی خلیج فارس: ایران می‌خواهد حج را سیاسی کند


عبداللطیف بن رشید الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس
عبداللطیف بن رشید الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس

کشورهای عربی خلیج فارس در واکنش به پیام رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت مناسک حج، ایران را به تلاش برای سیاسی کردن این مناسک متهم کردند.

سران شش کشور شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه، ۱۷ شهریور منتشر شده است، اظهارات آیت‌الله علی خامنه‌ای که عربستان سعودی را به قتل حدود دو هزار و ۳۰۰ زائر در مناسک حج سال گذشته متهم کرده، «زشت و زننده» خواندند.

آقای خامنه‌ای در پیام سالیانه خود در رابطه با مناسک حج، حاکمان عربستان سعودی را هدف شدید حمله قرار داده و با خطاب قرار دادن کشورهای اسلامی خواسته است که «فکری اساسی برای مدیریت حج بکنند».

وی در بخشی از این پیام با اشاره به حادثه منا در مراسم حج سال گذشته که به کشته شدن بیش از دو هزار زائر انجامید، می‌گوید که ماموران عربستان سعودی «مجروحان نیمه جان» را «با جان‌باختگان، در کانتینرهای در بسته محبوس ساختند و به جای درمان و کمک یا حتی رساندن آب به لبان تشنه آنان، آنها را به شهادت رساندند».

اما عبداللطیف بن رشید الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، ضمن رد این اتهامات از سخنان رهبر جمهوری اسلامی به عنوان «تلاشی ناامیدانه برای سیاسی کردن حج» نام برده است.

به گفته آقای زیانی، کشورهای عربی خلیج [فارس] ادعاهای «ناعادلانه‌ای» را که مقامات ایران به‌طور مرتب علیه عربستان سعودی مطرح می‌کنند، مردود می‌شمارند.

وی در نهایت عنوان کرده که چنین ادعاهایی «کاملا برخلاف ارزش‌ها و آموزه‌های اسلام است که بر برادری، عشق و شفقت تاکید دارد».

پیام آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این واکنش عبدالعزیز الشیخ، مفتی اعظم عربستان سعودی را به دنبال داشت که گفت ایرانی‌ها اصلا «مسلمان نیستند».

اما محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مقام پاسخ به مفتی اعظم عربستان برآمد و با «نژادپرست» خواندن وی گفت که «واقعا هیچ شباهتی بین اسلام ایرانیان» با اسلام «مفتی وهابی» عربستان وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG