لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

ژنرال جیمز ماتیس: آمریکا باید به توافق اتمی با ایران احترام بگذارد


نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه ۲۳ دی ماه گفت که توافق اتمی با ایران یک «توافق ناقص در زمینه کنترل تسلیحات است، نه یک معاهده دوستی ولی وقتی که آمریکا قولی می‌دهد باید به آن احترام بگذارد».

ژنرال جیمز ماتیس ۶۶ ساله که در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا برای جلسه پرسش و پاسخ حضور یافته است، افزود که ایالات متحده باید با این توافق کنار بیاید و با متحدانش همکاری کند.

وی در گذشته نسبت به این توافق ابراز تردید کرده بود ولی گفته است که آمریکا باید در چارچوب فعلی با آن کنار بیاید.

دونالد ترامپ نیز در زمان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، این توافق را «بد‌ترین معامله ممکن» خوانده و گفته بود که در صورت انتخاب به مقام ریاست‌جمهوری آن را «پاره» خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که وی هنگام ورود به کاخ سفید چه موضعی در این زمینه اتخاذ می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال ماتیس در متن مکتوبی که به کنگره آمریکا در پاسخ به یکسری پرسش‌های آن داده است، «نفوذ ایران» در منطقه خاورمیانه را «مخرب» خوانده است.

این نامزد پیشنهادی وزارت دفاع آمریکا گفته است: «نفوذ مخرب ایران در منطقه رو به رشد است. ایران بزرگ‌ترین نیروی برهم زننده ثبات در خاورمیانه است و سیاست‌های آن برخلاف منافع ما است».

وی در ارتباط با عراق تصریح کرده است، هدف اصلی ما باید این باشد که «این کشور به یک حکومت دنباله‌رو رژیم تهران تبدیل نشود».

ژنرال ماتیس در بخش دیگری از نامه‌اش به کنگره، تاکید کرده که ایالات متحده باید آماده رویارویی با روسیه در حوزه‌هایی باشد که دو کشور در آنها امکان همکاری ندارند. وی در عین حال از پیشنهاد رییس‌جمهوری منتخب آمریکا برای تعامل با روسیه حمایت کرد.

این نامزد پیشنهادی وزارت دفاع آمریکا نوشته است: «ما حتی در تاریک‌ترین روزهای جنگ سرد با روسیه تعامل داشته‌ایم، و من از خواست رییس‌جمهوری منتخب برای تعامل با این کشور حمایت می‌کنم».

وی افزوده است: «همزمان، در حوزه‌هایی که امکان همکاری وجود ندارد، بایستی با رفتار روسیه مقابله کنیم و اگر این کشور تصمیم بگیرد اقدامی خلاف منافع ما انجام دهد باید از خودمان دفاع کنیم».

دونالد ترامپ روز چهارشنبه، هشت روز پیش از ورود به کاخ سفید، اعلام کرد که روسیه احتمالا در حملات سایبری به کمیته ملی حزب دمکرات دست داشته و‌ ای‌میل‌های دمکرات‌های ارشد را در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ هک کرده است. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نیز به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند.

ژنرال ماتیس اشاره کرد که دخالت روسیه در هک و جنگ اطلاعاتی از جمله چالش‌هایی است که مسکو دنبال کرده است. سایر چالش‌ها با مسکو شامل نقض معاهدات، استفاده از تاکتیک‌های جنگ محدود به منظور بی‌ثبات کردن دیگر کشور‌ها و «پیام‌های هشدار دهنده مسکو در زمینه استفاده از سلاح‌ هسته‌ای» است.

نامزد پیشنهادی برای وزارت دفاع که در سال ۲۰۱۳ از ارتش بازنشسته شده است، به طور اصولی برای تصدی این مقام فاقد شرایط لازم است چون حداقل هفت سال باید از زمان بازنشستگی او گذشته باشد. این بدان معنی است که کنگره باید او را از این شرط مستثنی کند، اقدامی که از سال ۱۹۵۰ تاکنون رخ نداده است و احتمالا در این زمان چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

رویترز به نقل از یک کار‌شناس نظامی می‌نویسد که ژنرال ماتیس مشکلی برای تصدی این مقام ندارد چون از حمایت هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه برخوردار است.

به گزارش واشینگتن پست، جیمز ماتیس در سال ۲۰۱۰ به عنوان رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا منصوب شد، اما در سال ۲۰۱۳ این سمت را ترک کرد. گفته می شود وی خواستاربرخورد نظامی با فعالیت های ایران در منطقه بوده و بر سر این مساله باکاخ سفید اختلاف نظر داشته است.

XS
SM
MD
LG