لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

باب کورکر: توافق اتمی ایران پاره نمی‌شود؛ تحت نظارت شدید قرار می‌گیرد


رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز جمعه ۱۷ دی‌ماه گفت که کنار گذاشتن ناگهانی توافق اتمی با ایران می‌تواند موجب بروز «یک بحران» شود.

باب کورکر در یک ضیافت صبحانه‌ با خبرنگاران که روزنامه کریستین ساینس مانیتور آن را ترتیب داده بود تصریح کرد انتظار ندارد دولت دونالد ترامپ این توافق را رد کند.

او اظهار داشت: «به نظرم، قرار نیست که این توافق پاره شود».

آقای کورکر در عین حال گفت انتظار می‌رود نظارت شدیدی بر این توافق بین‌المللی صورت گیرد.

سناتور کورکر، از جمله قانون‌گذاران آمریکایی‌ است که در جریان مذاکرات اتمی و توافق میان ایران و شش قدرت جهانی، همانند همه نمایندگان جمهوریخواه به مخالفت با آن پرداخت. او به عنوان رئیس کمیته سیاست خارجی سنا، نفوذ و نقش بیشتری در بیان مخالفت‌ها داشت.

با این حال، او اواخر آبان امسال گفته بود: «به نظر من نقطه شروع باید این باشد که آنها (دولت ایران) را مجبور کنیم شدیداً (به اجرای توافق اتمی) پایبند بمانند. و فکر می‌کنم چیزی که باید در ذهن داشته باشیم این است که، اروپایی‌ها و دیگران را در این جریان همراه خود نگه داریم».

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که تیرماه سال ۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی به دست آمد، بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای تهران به حال تعطیل در آمد و در عوض، تحریم‌های فلج کننده بین‌المللی علیه ایران کاهش یافتند یا لغو شدند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در زمان کارزار انتخاباتی‌اش توافق اتمی با ایران را «بد‌ترین معامله ممکن» خوانده و گفته بود که در صورت انتخاب به مقام ریاست‌جمهوری آن را «پاره خواهد کرد».

مقامات وزارت خارجه ایران بار‌ها سخنان آقای ترامپ را «تبلیغات انتخاباتی» دانسته و گفته‌اند نباید ادعاهایی را که در دوران تبلیغات انتخاباتی آمریکا مطرح می‌شود، جدی گرفت.

با این حال، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ۲۵ خرداد امسال در واکنش به این اظهارات گفت که «ما برجام را نقض نمی‌کنیم» ولی اگر آمریکایی‌ها «برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم».

دولت باراک اوباما که تا دو هفته دیگر دوره هشت ساله آن به پایان می‌رسد، هشدار داده است که اگر رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده اقدامی علیه توافق هسته‌ای با ایران بکند، این امر پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز ۲۴ آبان امسال بار دیگر بر حمایت خود از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی تأکید کردند.

در روزهای اخیر ۳۷ نفر از استادان و نویسندگان ایرانی در نامه به دونالد ترامپ، خواستار حفظ برجام شده و گفته‌اند که «این توافق از وقوع یک جنگ فاجعه‌بار میان ایالات متحده آمریکا و ایران جلوگیری می‌کند».

پیش از این در اویل دی‌ماه امسال، ۳۰ فعال سیاسی و مدنی ایرانی خارج از کشور با نوشتن نامه‌ای به آقای ترامپ، خواستار آن شده بودند که دولت جدید آمریکا «تحریم‌های موجود علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و امپراتوری مالی آیت‌الله خامنه‌ای را گسترش دهد».

XS
SM
MD
LG