لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

آمریکا، ۱۸ مقام سوریه را در ارتباط با استفاده از سلاح شیمیایی تحریم کرد


کارشناسان سازمان ملل در دیدار با قربانیان حملات شیمیایی در سوریه
کارشناسان سازمان ملل در دیدار با قربانیان حملات شیمیایی در سوریه

دولت آمریکا روز پنجشنبه در واکنش به انتشار گزارش ناظران بین المللی در خصوص استفاده حکومت سوریه از سلاح شیمیایی در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، هیجده مقام‌ بلندپایه دولتی و نظامی این کشور را در فهرست سیاه تحریم قرار داد.

به گزارش رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که این نخستین بار است که ایالات متحده مقام‌های سوری را به دلیل نقش داشتن در حملات شیمیایی مورد تحریم قرار می‌دهد.

در گزارش یک تیم بین المللی متشکل از سازمان ملل متحد و سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی که در ماه‌های اوت و اکتبر منتشر شد، آمده بود که حکومت سوریه سه بار از گاز شیمیایی کلر علیه مخالفان استفاده کرده است. این گزارش همچنین اعلام کرده بود، گروه حکومت اسلامی (داعش) نیز از گاز خردل استفاده کرده است.

تیم بین‌المللی تحقیقاتی، از طرف شورای امنیت سازمان ملل ماموریت داشت در مورد کسانی که از جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده کرده‌اند، تحقیق کند. این تحقیقات مربوط به حملاتی در بازه زمانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی بود.

حکومت سوریه هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی کلر را رد کرده است.

در همین حال، ند پرایس، یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این خصوص گفته است: ما به شدید‌ترین وجه ممکن استفاده حکومت سوریه از سلاح‌های شیمیایی را محکوم می‌کنیم.

این سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرده است: تداوم حملات وحشیانه رژیم اسد نشان می‌دهد که این رژیم از استانداردهای اخلاقی انسانی، تعهدات بین المللی و موازین جهانی سرپیچی می‌کند.

به دنبال انتشار گزارش تیم تحقیقات بین المللی بریتانیا و فرانسه پیش نویس قطعنامه‌ای را دردسامبر گذشته به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کردند که براساس تحریم‌هایی علیه سوریه و ۱۱ مقام نظامی این کشور اعمال می‌کرد.

رویترز می‌گوید، ۱۰ نفر از کسانی که آمریکا مورد تحریم قرار داده در پیش نویس فرانسه و بریتانیا نیز قرار دارند.

تاکنون این پیش نویس به رای گذاشته نشده است، اما دیپلمات‌ها می‌گویند، روسیه متحد حکومت سوریه قطعا با این پیش نویس مخالفت خواهد کرد.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، در ماه نوامبر گفته بود، مدارک و شواهد لازم و کافی در مورد حملات شیمیایی وجود ندارد.

سوریه در سال ۱۳۹۲(۲۰۱۳) در جریان اتهام‌های گسترده در مورد استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی، به کنوانسیون بین‌المللی منع استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی پیوست. پیرو توافقی میان آمریکا و روسیه، دمشق محل زرادخانه‌های خود را به بازرسان بین‌المللی گزارش داد تا جنگ‌افزارهای شیمیایی را خارج و نابود کنند.

XS
SM
MD
LG