لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

کاخ سفید «استفاده مجدد حکومت سوریه از سلاح شیمیایی» را محکوم کرد


گفته می‌شود این حملات در زمستان گذشته در ادلب انجام شده‌است
گفته می‌شود این حملات در زمستان گذشته در ادلب انجام شده‌است

در حالی‌که یک سازمان نزدیک به سازمان ملل، دولت سوریه را برای سومین بار به «به‌کارگیری از جنگ‌افزار شیمیایی» متهم کرده، کاخ سفید آمریکا این حمله را محکوم کرده است.

دولت آمریکا در عین‌حال تاکید کرده‌ حمایت روسیه از حکومت اسد، دست دمشق را برای حملات علیه غیرنظامیان باز می‌گذارد.

«سازمان بازدارندگی از به‌کارگیری جنگ‌افزار شیمیایی» که در هماهنگی و همکاری با سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند، می‌گوید ارتش سوریه در زمستان گذشته در شمال‌غربی منطقه ادلب از گازهای سمی استفاده کرده‌است.

گزارش محرمانه این نهاد بین‌المللی ناظر که بخشی از آن به رسانه‌ها درز پیدا کرده، نشان می‌دهد در جریان حملات هوایی هلیکوپترهای ارتش سوریه با بمب‌های بشکه‌ای، در ادلب، «گاز کلر» استفاده شده‌است.

این نخستین بار نیست که دولت سوریه متهم به استفاده از سلاح شیمیایی می‌شود. گروه‌هایی مانند «حکومت اسلامی» نیز به حملات شیمیایی متهم شده‌اند. دولت مرکزی سوریه، پیش از این، اتهام استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی را همواره رد کرده‌است.

دولت ایالات متحده به گزارش‌های منتشرشده از به‌کارگیری دیگرباره از جنگ‌افزارهای شیمیایی، توسط نیروهای دولتی سوریه واکنش نشان داده‌است.

ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید آمریکا، اول آبان گفته است «بی‌توجهی رژیم [بشار] اسد به نُرم‌های دیرینه بین‌المللی علیه استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی، نیز تعهدات خود سوریه تحت کنوانسیون بین‌المللی بازدارنده جنگ‌افزارهای شیمیایی که در سال ۲۰۱۳ به آن پیوست، را با قوی‌ترین واژگان محکوم می‌کنیم».

آقای پرایس در بیانیه خود افزوده است «حمایت اقتصاد و نظامی [روسیه] از حکومت سوریه، به حکومت اسد اجازه داده است تا به کارزار نظامی خود علیه مردمش ادامه دهد».

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید افزوده‌است ایالات متحده و هم‌پیمانان آن، برای پاسخگو کردن مسببان این حملات به تلاش‌های خود ادامه خواهند داد.

او می‌گوید «ما به شکلی قاطعانه از همه اعضای سازمان ملل و اعضای پیمان منع استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی، از جمله ایران و روسیه -کشورهایی که به نیابت از حکومت اسد در حال انجام عملیات نظامی هستند- می‌خواهیم، تا از این تلاش‌ها و از تعهدات مشترک ما برای جلوگیری از کاربرد سلاح شیمیایی، حمایت کنند».

سوریه در سال ۲۰۱۳/۱۳۹۲، در جریان اتهام‌های گسترده در مورد استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی، به کنوانسیون بین‌المللی بازدارندگی از به‌کارگیری جنگ‌افزارهای شیمیایی پیوست. پیرو توافقی میان آمریکا و روسیه، دمشق محل زرادخانه‌های خود را به بازرسان بین‌المللی گزارش داد تا جنگ‌افزارهای شیمیایی را خارج و نابود کنند.

گزارش تازه «سازمان بازدارندگی» روز جمعه به شورای امنیت ارائه شده‌است. روسیه و چین، از اعضای صاحب حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل، سال گذشته با تصویب سه قطع‌نامه برای سرعت بخشیدن به کمک‌‌رسانی‌ها در سوریه موافقت کرند. اما آن‌ها اجازه تصویب هیچ قطعنامه‌ای را نداده‌اند، که هدف از آن تحریم یا فشار بر حکومت مرکزی سوریه باشد.

XS
SM
MD
LG