لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

نماینده آمریکا در سازمان ملل خواستار پایبندی ترامپ به توافق اتمی با ایران شد


سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل
سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل

نماینده ایالات متحده در سازمان ملل می‌گوید توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی کارآمد بوده و عاقلانه است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، به آن پایبند باشد.

سامانتا پاور که با روی کار آمدن دولت جدید در روز ۲۰ ژانویه دوره‌اش به پایان می‌رسد، روز جمعه ۲۴ دی ماه به خبرنگاران گفت: «ما که شاهد تهدید از سوی ایران به واسطه اقدامات بی‌ثبات‌کننده آن در منطقه و حمایت از تروریسم هستیم، بسیار عاقلانه خواهد بود تا به توافقی که داشتن هرگونه سلاح کشتار جمعی را رد می‌کند، پایبند باشیم».

او افزود: «ما موفق شده‌ایم این اطمینان را به دست آوریم که ایران به دنبال توسعه سلاح اتمی نیست... (این توافق) کارآمد است».

اشاره خانم پاور به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام است که تیرماه سال ۹۴ پس از مذاکرات طولانی میان ایران و شش قدرت جهانی به دست آمد.

بر اساس برجام، بسیاری از تحریم‌های سازمان ملل و بین‌المللی ظرف یک سال گذشته لغو شدند. با این حال، تهران همچنان تحت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل و سایر محدودیت‌هایی است که از نظر فنی به توافق اتمی مربوط نمی‌شوند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید این مهم است که دولت ترامپ در نظارت بر توافق هسته‌ای و «جلوگیری از نقض هنجارهای بین‌المللی که خارج از این توافق رخ می‌دهد بسیار قوی عمل کند».

دونالد ترامپ که قرار است هفته آینده سوگند ریاست جمهوری یاد کند در زمان مبارزات انتخاباتی تهدید کرده بود یا این توافق را پاره خواهد کرد یا اینکه به دنبال توافق بهتری خواهد بود.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه پیشنهادی او برای مقام وزارت خارجه نیز روز چهارشنبه گفت که توافق اتمی ایران را مورد بازبینی کامل قرار می‌دهد.

با این حال، برخی از مقام‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هرگونه بازنگری در برجام را رد کرده و گفته‌اند که آمریکا نمی‌تواند این توافق بین‌المللی را بازبینی کند.

پیشتر، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در ۲۵ خرداد امسال گفته بود که «ما برجام را نقض نمی‌کنیم» ولی اگر آمریکایی‌ها «برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم».

دولت باراک اوباما هشدار داده است که اگر رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده علیه توافق هسته‌ای با ایران اقدامی انجام دهد، این امر پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG