لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

واکنش ایران به اظهارات تیلرسون: آمریکا نمی‌تواند در مورد بازبینی توافق اتمی تصمیم بگیرد


رکس تیلرسون گفته است که توافق اتمی با ایران را مورد «بازنگری کامل» قرار می‌دهد.
رکس تیلرسون گفته است که توافق اتمی با ایران را مورد «بازنگری کامل» قرار می‌دهد.

شماری از مقام‌های ایران روز جمعه ۲۴ دی ماه به اظهارات نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای وزارت امور خارجه آمریکا درباره بازبینی توافق اتمی با تهران واکنش نشان داده و آن را رد کردند.

رکس تیلرسون که طی روزهای گذشته در نشست پرسش و پاسخ کمیته‌های مختلف مجلس سنا شرکت کرده بود، روز ۲۲ دی ماه گفت که توافق اتمی با ایران را مورد «بازنگری کامل» قرار می‌دهد ولی درخواست نمی‌کند تا این توافق رد شود.

مرتضی سرمدی، قائم‌مقام وزیر امور خارجه، مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر خارجه، بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارتخانه و کمال خرازی، رئیس شورای روابط خارجی که از سوی رهبر ایران به این مقام منصوب شده است، به اظهارات آقای تیلرسون واکنش نشان داده و برجام را توافقی بین‌المللی خوانده‌اند و نه توافق بین ایران و آمریکا.

در این زمینه به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی سرمدی گفته است که «برجام توافقی بین ایران و آمریکا نیست که آمریکا بخواهد درباره بازبینی و دوباره بحث و مذاکره کردن در مورد آن تصمیم بگیرد».

به گفته آقای سرمدی، تصمیم به بازنگری برجام «هیچ زمینه‌ای ندارد و از هیچ حمایت و مشروعیت بین‌المللی برخوردار نیست و من مطمئن هستم این مقامات چاره‌ای ندارند وقتی به قدرت می‌رسند با واقعیات کنار بیایند و همه تلاش خود را بر اجرای هر چه بهتر، صحیح‌تر و سریع‌تر برجام متمرکز کنند».

مجید تخت روانچی هم، آن‌گونه که خبرگزاری ایرنا گزارش داده است، اظهار کرده «بارها اعلام کرده‌ایم به هیچ وجه پرونده برجام دوباره باز نخواهد شد و اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقی بیفتد و این نه تنها موضع ما بلکه موضع همه اعضای ۱+۵ است».

بهرام قاسمی دیگر مقام وزارت خارجه ایران است که از اظهارات رکس تیلرسون انتقاد کرده و گفته است: «بهتر است فردی که هنوز عهده‌دار مسئولیتی نشده‌، قبل از آنکه در جایگاه رسمی خود قرار بگیرد، به فرجام و آثار اظهاراتش بیندیشد».

به گزارش فارس، او تأکید کرده که «برجام یک توافقی بین‌المللی است که فقط بین ایران و آمریکا حاصل نشده، بلکه توافقی است بین ایران، گروه ۱+۵ و اتحادیه اروپا که به تایید سازمان ملل نیز رسیده است».

بارها اعلام کرده‌ایم به هیچ وجه پرونده برجام دوباره باز نخواهد شد و اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقی بیفتد و این نه تنها موضع ما بلکه موضع همه اعضای ۱+۵ است.
مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران

کمال خرازی، رئیس شورای روابط خارجی، نیز به صف مخالفان بازنگری در توافق اتمی ایران پیوسته و گفته است که «برجام قابل بازنگری نیست؛ برجام تعهدی است بین‌المللی و نوشته شده که قابل بازنگری نیست».

برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، تیرماه سال ۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در وین به امضا رسید و بر اساس آن، تهران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را تعطیل و اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد خود را به خارج منتقل کرد. از دی ماه پارسال که این توافق اجرایی شده است، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به خاطر تعقیب برنامه هسته‌ایش کاهش یافته یا لغو شده‌اند.

با این حال، مقام‌های ایران ابراز نارضایتی می‌کنند که آمریکا در مسیر اجرای کامل این توافق و لغو تحریم‌ها سنگ‌اندازی می‌کند. دولت باراک اوباما این ادعا را رد کرده است.

یک هفته دیگر قرار است مراسم سوگند ریاست جمهوری دونالد ترامپ برگزار شود و هنوز سیاست وی در قبال برجام روشن نیست.

آقای ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی خود این توافق را «بدترین معامله ممکن» خوانده و گفته بود که در صورت انتخاب به مقام ریاست جمهوری، این توافق را پاره خواهد کرد.

با این حال، در روزهای اخیر نامزدهای پیشنهادی وی برای تصدی مقام‌های وزارت امور خارجه، دفاع و سی‌آی‌ای در نشست‌های مختلف کنگره آمریکا دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به آقای ترامپ ابراز کرده و گفته‌اند که ایالات متحده باید با این توافق کنار بیاید ولی نظارت بر آن باید تشدید شود.

رکس تیلرسون در این زمینه ابراز عقیده کرد که «ما نباید نقض معاهدات بین‌المللی را نادیده بگیریم، مثل کاری که در رابطه با ایران شد».

مایک پمپئو، نامزد پیشنهادی برای ریاست آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، نیز روز ۲۳ دی مدعی شد که «ایرانیان در تقلب کردن، حرفه‌ای هستند و باید به دقت تحت نظر باشند».

او افزود: «تکیه بر رژیم بازرسی‌ها از تأسیسات اتمی ایران خوب ولی کافی نیست».

ژنرال جیمز متیس، نامزد پیشنهادی برای وزارت دفاع، نیز روز ۲۳ دی گفت که توافق اتمی با ایران یک «توافق ناقص در زمینه کنترل تسلیحات است، نه یک معاهده دوستی، ولی وقتی که آمریکا قول می‌دهد به آن احترام می‌گذارد».

پیشتر، باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز ۱۷ دی‌ماه گفته بود که «به نظرم، قرار نیست این توافق پاره شود ولی انتظار می‌رود نظارت شدیدی بر این توافق بین‌المللی صورت گیرد».

XS
SM
MD
LG