لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

نامزد پیشنهادی ترامپ برای «سی آی ای»: ایرانی‌ها در تقلب کردن، حرفه‌ای هستند


پومپئو با ایراد سخنان تندی در مورد حکومت روسیه، از موضع دونالد ترامپ که طرفدار مناسبات دوستانه‌ با مسکو است، فاصله گرفت.
پومپئو با ایراد سخنان تندی در مورد حکومت روسیه، از موضع دونالد ترامپ که طرفدار مناسبات دوستانه‌ با مسکو است، فاصله گرفت.

نامزد پیشنهادی برای ریاست آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی آی ای»، در دولت دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۲۳ دی با اشاره به توافق اتمی ایران گفت که «ایرانیان در تقلب کردن، حرفه‌ای هستند و باید به دقت تحت نظر باشند».

مایک پمپئو که در نشست کمیته امور امنیتی مجلس سنا حاضر شده بود در ادامه افزود: «تکیه بر رژیم بازرسی‌ها از تاسیسات اتمی ایران خوب ولی کافی نیست».

او که از منتقدان توافق هسته‌ای دولت باراک اوباما با حکومت ایران بوده است گفت: «با وجودی که به عنوان عضو مجلس نمایندگان با این توافق مخالفت کردم ولی در صورت تایید من به عنوان رییس سیا، نقش من تغییر خواهد کرد».

نامزد پیشنهادی برای تصدی ریاست «سی آی ای» افزود: «من فعالیت‌های این نهاد در زمینه جمع‌آوری اطلاعات را هدایت و تضمین خواهم کرد که کار‌شناسان این آژانس وقت، فضای سیاسی مناسب و منابع لازم را برای ارائه تحلیل‌های بی‌طرفانه و دقیق داشته باشند».

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: «ایران به بازیگری اخلال‌گر‌تر و مخرب‌تر در اوضاع خاورمیانه بدل شده است».

موضوع اصلی؛ روسیه

مایک پومپئو جمهوریخواه که چهار دوره از ایالت کانزاس عضو مجلس نمایندگان بوده است در نشست روز پنجشنبه با ایراد سخنان تندی در مورد حکومت روسیه، از موضع دونالد ترامپ که طرفدار مناسبات دوستانه‌ با مسکو است، فاصله گرفت.

بررسی نامزدی او در شرایطی انجام می‌شود که در خصوص اقدامات دولت روسیه در طول کارزار انتخاباتی آمریکا، دونالد ترامپ و مدیران نهادهای امنیتی آمریکا در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای پومپئو اظهار داشت: «دولت روسیه به شکلی تعرضی بر حضور و دخالت‌های خود در امور جهانی افزوده، بخشی از اوکراین را تصرف کرده، اروپا را تهدید می‌کند و به شکست گروه خلافت اسلامی هیچ کمکی نمی‌کند».

نامزد ریاست «سی آی ای» افزود که در صورت تایید نامزدی‌اش برای تصدی ریاست سازمان سیا «در شرایطی مشغول به کار خواهد شد که آمریکا با یکی از دوره‌های پیچیده و پر خطر در تاریخ معاصر روبرو است».

به گفته او، «حکومت کره شمالی به شکل خطرناکی فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود را افزایش داده است».

وی، جنگ داخلی سوریه را یک «فاجعه دردناک بشری» توصیف کرد که «به تقویت تندروی و فرقه‌گرایی در منطقه و ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه و اروپا منجر شده است».

مایک پمپئو یکی از اعضای هیات تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا متشکل از جمهوری‌خواهان برای بررسی حادثه حمله به دفتر دیپلماتیک آمریکا در شهر بنغازی بود که در سال ۲۰۱۲ و زمانی که هیلاری کلینتون وزیر خارجه بود اتفاق افتاد.

او خطاب به نمایندگان مجلس سنا گفت به خوبی درک می‌کند که در مقام ریاست سازمان سیا باید گرایش‌های حزبی خود را کنار بگذارد و به عنوان یک مدیر بی‌طرف امور اطلاعاتی کشور را هدایت کند.

وی در قسمت دیگری از سخنانش گفت: «بخش اعظم زندگی من خارج از سیاست طی شده است. افسر سواره‌نظام ارتش و مدتی هم مدیر دو شرکت صنعتی بوده‌ام. بازگشت به خدمت که مستلزم کار دشوار و صداقت است در وجود من نهفته است».

آقای پمپئو به عنوان رییس «سی آی ای» ممکن است مجبور شود نقش میانجی بین دونالد ترامپ و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا را ایفا کند. آقای ترامپ تاکنون گزارش‌های نهادهای امنیتی آمریکا در مورد دخالت دولت روسیه و به طور مشخص ولادیمیر پوتین در انتخابات سال ۲۰۱۶ باهدف به پیروزی رساندن او را نپذیرفته است.

سازمان سیا یکی از سه نهاد امنیتی مهمی است که به چنین نتیجه‌ای رسیده است.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه بالاخره پذیرفت که دولت روسیه مسئول حملات سایبری بوده ولی همزمان ادعا کرد که نهادهای امنیتی احتمالا اسناد محرمانه‌ای در مورد او را به رسانه‌ها درز داده‌اند که حاوی ادعاهای بی‌اساسی در مورد روابط او با روسیه است.

مایک پمپئو فارغ التحصیل ممتاز دانشکده افسری نیروهای مسلح در سال ۱۹۸۶ است. او در دوران جنگ سرد در ارتش آمریکا خدمت کرده و در دوران عضویت در کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا به سفرهای خارجی زیادی رفته و با مقامات امنیتی متعددی دیدار کرده است.

XS
SM
MD
LG