لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

هاآرتص از هشدار برخی مقام‌های امنیتی اسرائیل در مورد عواقب لغو برجام خبر داد


نتانیاهو پیشتر گفته است که چندین طرح برای لغو برجام مد نظر دارد که آنها را در اولین فرصت با ترامپ در میان خواهد گذاشت.
نتانیاهو پیشتر گفته است که چندین طرح برای لغو برجام مد نظر دارد که آنها را در اولین فرصت با ترامپ در میان خواهد گذاشت.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در روز ادای سوگند ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا از هشدار برخی مقام‌های بلندپایه امنیتی اسرائیل نسبت به عواقب لغو برجام خبر داد.

هاآرتص روز جمعه اول بهمن ساعاتی پیش از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید آمریکا نوشت که ارزیابی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل یک سال بعد از برجام این است که «این توافق برای اسرائیل» نیز مفید است.

عاموس هرئل، کارشناس امور ایران و خاورمیانه، در هاآرتص نوشت که نهادهای امنیتی اسرائیل به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور مشورت داده‌اند که دونالد ترامپ را برای لغو برجام زیر فشار نگذارد.

آقای نتانیاهو ماه گذشته در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس گفت «دست کم پنج طرح» را در سر خود برای لغو برجام پرورانده است. او اضافه کرده بود که این «فکرها» را در اولین دیدار با دونالد ترامپ، بعد از آغاز به کار ریاست جمهوری او، در میان خواهد گذاشت.

به نوشته هاآرتص، به نظر می‌رسد نخست‌وزیر اسرائیل یکی از اولین میهمانان کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری ترامپ باشد.

هاآرتص در گزارش خود یادآور شد که مقام‌های ارشد نظامی و امنیتی اسرائیل از هر گونه اظهار نظر علنی در مورد سرنوشت برجام در دولت ترامپ منع شده و این امر در ردیف مقوله‌های «حساس» قرار گرفته است.

اما به نوشته هاآرتص، این محدودیت‌ها شامل مقام‌های پیشین نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل نمی‌شود و آنها گفته‌اند، برداشت این نهادها از برجام با دیدگاه نتانیاهو متفاوت است.

مقام‌های ارشد اطلاعاتی پیشین اسرائیل در مصاحبه‌های اخیر خود با هاآرتص گفته‌اند، «آنچه که برای ایران مفید است، برای اسرائیل نیز مفید است و اقدامات احتمالی برای باطل کردن برجام، به اسرائیل نیز لطمه خواهد زد».

از سوی دیگر، ژنرال ذخیره اهرون ذئبی فرکش رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به هاآرتص گفته است، اسرائیل و آمریکا می‌توانند ایران را به قراردادهای دیگری بکشانند، که ناخشنودی‌ها از برجام را برطرف کند.

به نوشته هاآرتص، مقام‌های ارشد امنیتی و نظامی که ترامپ برای وزارت خانه دفاع و نهادهای مهم دیگر امنیتی و اطلاعاتی کشورش در نظر گرفته، همگی «نظر مثبتی» نسبت به ارتش اسرائیل و تقویت همکاری با این کشور دارند.

ژنرال عاموس یادلین یکی دیگر از رؤسای قبلی واحد اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل نیز به هاآرتص گفته است، اگر تنشی در حد جنگ با ایران درگیر شود، قدرت‌های جهانی اسرائیل را «پشت سر» این بحران خواهند دانست و در کنار اسرائیل نخواهند ایستاد.

بنیامین نتانیاهو بلافاصله بعد از حصول برجام، آن را «بدترین توافق» نامید اما بعداً در سخنرانی در سازمان ملل گفت، رصد دقیق ایران در دستور کار است تا همه تعهدات خود را بر اساس این توافق عملی کند.

دونالد ترامپ در طول یک سال و نیم کارزار انتخاباتی خود پیش از انتخابات هجدهم آبان ۹۵، بر لغو برجام اصرار داشت.

در روزهای گذشته در نخستین سالروز اجرایی شدن برجام، باراک اوباما، جان کری وزیر خارجه، و ارنست مونیز وزیر انرژی، به دولت ترامپ توصیه کردند، برجام را حفظ کند.

عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران به تازگی با تکرار جمله‌ای از علی خامنه‌ای رهبر ایران گفت، با لغو برجام در آن طرف، «این طرف آن را به آتش می کشد».

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نیز سه‌شنبه ۲۸ دی گفت، مذاکره مجدد در مورد برجام بی‌معناست و « مثل این می‌ماند که کسی بگوید این پیراهنی که داریم می‌خواهم این را تبدیل به پنبه کرده و از نو ریسندگی و بافندگی و دوخته شود».

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، نیز پنجشنبه ۳۰ دی گفت، در صورت لغو برجام در دولت ترامپ، «ایران نیز گزینه‌هایی دارد»، اما به جزئیات این «گزینه‌ها» اشاره‌ای نکرد.

XS
SM
MD
LG