لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۶

«رصد اطلاعاتی» موضوع کلیدی برای جلوگیری از فریبکاری ایران درباره برجام


تاسیسات هسته ای ایران در نطنز (عکس از آرشیو)
تاسیسات هسته ای ایران در نطنز (عکس از آرشیو)

یک مقام اطلاعاتی و نظامی اسرائیل گفته است، رصد اطلاعاتی دقیق ایران که در انجام تعهدات خود بر اساس برجام «فریبکاری» نکند، یک مسئله «کلیدی» است.

ژنرال بازنشسته عاموس یادلین این سخنان را در مصاحبه‌ای با جروزالم پست جمعه بیست و ششم آذر بیان کرده است.

عاموس یادلین رییس پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش کشورش بوده و در دو سال گذشته ریاست موسسه تحقیقاتی در زمینه امنیت ملی در تل آویو را در دست دارد.

این سخنان ژنرال یادلین پس از آن بیان شده که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت منتظر آغاز به کار دونالد ترامپ است تا در مورد لغو برجام با او کار کند.

نتانیاهو یکشنبه بیست و یکم آذر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی.بی.اس گفت، یک برنامه پنج بندی در مورد ایران برای ارائه به ترامپ تهیه کرده است.

همزمان، رهبران ایران و اسرائیل در روزهای گذشته تهدید لفظی کشور مقابل را از سر گرفتند.

ابتدا، آیت الله علی خامنه‌ای بامداد چهارشنبه گفته بود، اگر فلسطینی‌ها با اتحاد بین خود یک نبرد واقعی را در دستور کار داشته باشند، اسرائیل می تواند در ۲۵ سال آینده از بین برود.

رهبر جمهوری اسلامی این ارزیابی را در دیدار با رمضان عبدالله شلح دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین که برای چندمین بار در یکسال اخیر به تهران دعوت شده، بیان کرد.

آقای خامنه‌ای یک سال و نیم قبل از آن نیز وعده «نابودی اسرائیل تا ۲۵ سال دیگر» را داد، و برخی از بلندپایگان نظامی ایران نیز گفته بودند، این وعده «زودتر از این موعد هم عملی می شود».

ایران حامی مهم مالی و تسلیحاتی گروههای فلسطینی عضو «جبهه مقاومت» مانند جهاد اسلامی فلسطین است.

آیت الله خامنه‌ای گفته است، ما به صدای بلند می گوییم از هر کس و گروهی در جهان که در برابر اسرائیل بایستد، حمایت می کنیم.

همزمان، بامداد چهارشنبه ۲۴ آذر، تانیاهو در اولین سفر رسمی به شهر آستانه، در پاسخ به این پرسش نور سلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان، که گفته بود آیا پیامی دارید که من در سفر چند روز دیگر خود به تهران ببرم، گفت، «به سران ایران بگویید که اسرائیل را تهدید نکنند».

آقای نظربایف در روزهای آینده به دعوت حسن روحانی به تهران می رود، و خواسته بود بداند که نتانیاهو می خواهد او حامل پیامی برای رهبران ایران باشد؛ نتانیاهو به آقای نظربایف گفت: «بپرسید چرا اسرائیل را تهدید می کنند؟».

نتانیاهو افزوده بود، «شما و جهان می دانید که رهبران ایران مرتب از نابودی اسرائیل سخن می گویند؛ به آنها بگویید، اسرائیل یک کشور بی‌چاره و ترسو نیست؛ اسرائیل یک ببر است؛ آنها نمی دانند با چه چیزی طرف هستند؛ دارند خود را در معرض یک خطر جدی می گذارند».

نتانیاهو چند روز قبل نیز در آیین تحویل گرفتن دو جنگنده از پنجاه جنگنده پیشرفته آمریکایی اف- ۳۵ گفته بود، «هر کسی که ما را تهدید می کند خود را به خطر می اندازد».

سکوت نسبی ماههای اخیر در تهدیدهای متقابل سران ایران و اسرائیل علیه یکدیگر، ظاهرا بعد از پیروزی دونالد ترامپ، شکسته شده است.

حسین دهقان وزیر دفاع ایران در روزهای گذشته گفته بود، ریاست جمهوری ترامپ می تواند «به جنگ جهانی» بینجامد، که در آن «اسرائیل نابود شود».

XS
SM
MD
LG