لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

رییس‌جمهوری مکزیک سفر هفته آینده‌اش به آمریکا را لغو کرد


رییس‌جمهوری مکزیک ساعاتی پس از توئیت دونالد ترامپ در انتقاد از پرداخت نکردن پول دیوار مرزی میان دو کشور از سوی مکزیک گفت که دیدار هفته آینده‌اش با رییس‌جمهوری آمریکا را لغو کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انریکه پینا نیه‌تو گفت به کاخ سفید اطلاع داده که سفرش به واشینگتن را لغو کرده است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه هفتم بهمن، گفت که اگر قرار است مکزیک پول دیوار مرزی میان دو کشور را نپردازد رییس‌جمهوری این کشور باید سفر برنامه‌ریزی شده‌اش به واشینگتن را لغو کند.

این اظهارات آقای ترامپ واکنشی به توئیت روز چهارشنبه انریکو پینا نیه‌تو، همتای مکزیکی‌اش، است که گفته بود من بارها گفته‌ام و یکبار دیگر نیز می‌گویم، مکزیک هزینه ساخت هیچ دیواری را نمی پردازد.

رییس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: «ایالات متحده ۶۰ میلیارد دلار کسری تجاری با مکزیک دارد. از ابتدای اجرایی شدن نفتا این قراردادی یک طرفه بوده است با ارقام بسیار بالایی ...از شغل و شرکت‌هایی که از دست رفته‌اند».

آقای ترامپ افزود: «اگر مکزیک مایل نیست تا هزینه دیوار حقیقتا ضروری را بپردازد، لذا بهتر است نشست آتی را لغو کند».

انتظار می‌رفت که رهبران دو کشور در نشست هفته آینده خود درباره رابطه متلاطم ایالات متحده و مکزیک پس از وعده آقای ترامپ به ساخت دیواری در مرز دو کشور و همچنین تجدیدنظر در نفتا- پیمان تجارت آزاد آمریکایی شمالی- با هم گفت‌وگو کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رییس‌جمهوری مکزیک حتی پیش از توئیت دونالد ترامپ در داخل تحت فشار قرار داشت تا به خاطر مسئله دیوار، نشست خود با همتای آمریکایی‌اش را لغو کند.

رییس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه طی فرمان اجرایی دستور ساخت دیوار بین مرز این کشور با مکزیک را صادر کرد. آقای ترامپ در همین روز به تلویزیون «ای‌بی‌سی» گفته بود که عملیات ساخت این دیوار ظرف چند ماه آینده آغاز می‌شود و مکزیک ۱۰۰ درصد هزینه آن را به آمریکا پرداخت خواهد کرد.

آمریکا بیش از ۳۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با مکزیک دارد و هزینه ساخت دیوار بین دو کشور حدود ۱۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا، روز پنجشنبه گفت کنگره در صدد است که با برنامه ساخت دیوار همراهی کند.

آقای ترامپ روز ۲۰ ژانویه قدرت را در دست گرفت و در جریان مبارازات انتخاباتی‌اش وعده داد که برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی و مواد مخدر به ایالات متحده دیواری در مرز دو کشور احداث می‌کند که مکزیک پول آن را پرداخت خواهد کرد.

وی همچنین شرکت‌های آمریکایی را تهدید کرد در صورتی که کارخانه‌های خود را در مکزیک مستقر کنند تا از آنجا کالا برای صادرات به ایالات متحده تولید کنند جریمه کرده و ۳۵ درصد مالیات مرزی بر کالاهای آنها وضع خواهد داد.

XS
SM
MD
LG