لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۷

واکنش‌های جهانی به ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا ادامه دارد


چندین فرودگاه آمریکا روز شنبه شاهد سرگردانی مسافران دیپورت شده و اعتراض مخالفان سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ بود.
چندین فرودگاه آمریکا روز شنبه شاهد سرگردانی مسافران دیپورت شده و اعتراض مخالفان سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ بود.

فرمان ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان و از جمله ایران، موجی از اعتراض‌ها در آمریکا و سایر کشورهای جهان در پی داشته است. در تازه‌ترین واکنش‌ها، کانادا، بریتانیا، آلمان، اندونزی، عراق، ایران در قبال این تصمیم دولت ترامپ موضع‌گیری کرده‌اند.

رییس‌جمهوری ایالات متحده روز جمعه با امضای یک فرمان اجرایی، ورود شهروندان سوریه، ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان و یمن به آمریکا را به مدت سه ماه ممنوع کرد. همچنین بر پایه این دستور، برنامه پذیرش پناهندگان برای مدت چهار ماه متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه‌هایی از فعالان مدنی و مذهبی در آمریکا اعلام کرده‌اند که در مقابل این اقدام ساکت نخواهند نشست.

چندین فرودگاه آمریکا روز شنبه شاهد سرگردانی مسافران دیپورت شده و اعتراض مخالفان سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ بود.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

به گزارش آسوشیتدپرس، در فرودگاه جان اف کندی ۱۲ پناهنده بازداشت شدند.

فرودگاه نیوآرک لیبرتی در نیوجرسی، فرودگاه بین‌المللی دالاس در ویرجینیا، فرودگاه بین‌المللی دنور، فرودگاه بین‌المللی اوهر شیکاگو، فرودگاه دالاس فروت ورث، فرودگاه سیاتل تاکوما، فرودگاه بین‌المللی پورتلند در اورگن، فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس و فرودگاه بین‌‌المللی سان فرانسیسکو شاهد اعتراض‌ها به سیاست‌های جدید مهاجرتی دولت آمریکا بودند.

شماری از مقام‌های بین‌المللی نیز به سیاست‌ منع ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا واکنش نشان دادند.

کانادا

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا برای پناهندگانی که از ورود به آمریکا منع شدند پیام فرستاد: «کانادا به شما خوشامد می‌گوید».

ترودو در توییتر خود نوشت: «برای آنهایی که از محاکمه، ترور و جنگ می‌گریزند، کانادایی‌ها به شما خوشامد می‌گویند، فارغ از باور دینی‌تان. تنوع، قدرت ماست. به کانادا خوش آمدید».

ایران

‌محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در توییتی نوشت: «منع ورود مسلمانان به عنوان هدیه‌ای به افراطیون در تاریخ ثبت می‌شود».

وزیر خارجه ایران گفت: «در حالی که آمریکا با دولت ایران بر سر مسائلی دارای اختلاف است، منع ورود مسلمانان، نشان‌دهنده بی‌پایه بودن ادعاهای این کشور مبنی بر دوستی با مردم ایران است».

وی با بیان اینکه «ضمن احترام به مردم آمریکا و جدا کردن حساب آنها از سیاست‌های خصمانه دولت‌شان»، گفته است که ایران «اقدامات متقابل را برای حمایت» از شهروندان‌ خود به عمل می‌آورد.

آقای ظریف در عین حال تصریح کرده است: «تصمیم‌های ما بر خلاف آمریکا معطوف به گذشته نیست و با آغوش باز از همه آنهایی که روادید معتبر ایران دارند استقبال می‌کنیم».

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، نیز با تحسین ترانه عیلدوستی که مراسم اسکار را به خاطر این ممنوعیت تحریم کرده بود، این اقدامات را برای مبارزه با تروریسم «مکارانه» خواند و گفت: «بعید است آنان ندانند مصدر اصلی تروریست‌ها کجاست».

وی این اقدام را نشانه، به گفته او، «سخافت» آمریکا دانست و تاکید کرد که «آنان از سایه خود هم می‌ترسند».

عراق

یک عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق اعلام کرد، شماری از نمایندگان خواستار بررسی قانون ممنوعیت اتباع هفت کشور به آمریکا شده‌اند.

این نماینده عراقی گفت نمایندگان می‌خواهند مقام‌های وزارت خارجه به مجلس بیایند و در این باره توضیح دهند.

احمد الاسدی، سخنگوی رسمی شورای شیعی الحشد الشعبی، نیز روز یکشنبه اعلام کرد: «ما نیز درخواست داریم که ورود همه آمریکایی‌ها به عراق منع شده و اتباع آمریکا در عراق نیز از سراسر خاک کشور رانده شوند».

آلمان

استفان شایبرت سخنگوی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، منع ورود شهروندان هفت کشور مسلمان را «سیاستی غلط» خواند.

سخنگوی مرکل گفت صدراعظم آلمان معتقد است: «... مبارزه با تروریسم توجیه‌کننده این نیست که یک گروه از مردم با خاستگاه یا دین خاص را مورد سوءظن کلی قرار بدهیم».

بریتانیا

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی ترازا می اعلام کرد که نخست‌وزیر بریتانیا با این سیاست دونالد ترامپ موافقت ندارد و اگر اتباع بریتانیا از این سیاست متاثر شوند، لندن واکنش نشان خاهد داد.

اندونزی

وزارت خارجه اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان، نیز از سیاست مهاجرتی دولت آمریکا ابراز «نگرانی عمیق» کرد و گفت این سیاست به مبارزه جهانی با تروریسم ضربه می‌زند.

بسیاری از سیاستمداران آمریکایی نیز به ممنوعیت ورود شهروندان هفت مسلمانان واکنش نشان‌ داده‌اند.

مادلن آلبرایت، وزیر خارجه یهودی‌تبار بیل کلینتون، پیش از اجرای محدودیت برای شهروندان هفت کشور گفته بود حاضر است به عنوان یک «مسلمان» نام خود را ثبت کند.

هیلاری کلینتون، رقیب دمکرات دونالد ترامپ در انتخابات رست جمهوری، نیز در توییتی نوشت: «من امشب در کنار کسانی هستم که در سراسر کشور، از ارزش‌ها و قانون اساسی‌مان دفاع می‌کنند. این وضعیت چیزی نیست که ما هستیم».

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا گفته است که این فرمان به خاطر حفظ امنیت آمریکا است و ربطی به مسلمانان ندارد.

XS
SM
MD
LG