لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۶

کاخ سفید: گسترش شهرک سازی‌های اسرائیل احتمالا برای دستیابی به صلح مفید نیست


شهرک سازی ایرائیل در کرانه باختری رود اردن.
شهرک سازی ایرائیل در کرانه باختری رود اردن.

کاخ سفید روز پنجشنبه دوم فوریه دربیانیه‌ای اعلام کرده است، اقدام اسرائیل در شهرک سازی‌های تازه یا گسترش شهرک سازی‌ها فراتر از مرزهای تعیین شده احتمالا برای دستیابی به صلح با فلسطین مفید نیست.

در بیانیه‌ای که درفتر سخنگوی کاخ سفید منتشر کرده ، آمده است: به رغم این که فکر نمی کنیم وجود شهرک‌ها مانعی برای صلح باشد، ساخت شهرک‌های تازه و یا گسترش آنها احتمالا برای دستیابی به این هدف (صلح) مفید نیست.

کاخ سفید می گوید که هنوزدر خصوص شهرک سازی‌های اسرائیل موضع گیری رسمی اتخاذ نکرده است و در انتظار سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به واشینگتن در اواخر ماه میلادی و رایزنی دراین مورد است.

این در حالی است که پیشتر روز پنجشنبه روزنامه اسرائیلی جروزالم پست به نقل از یک مقام بلندپایه دولت دونالد ترامپ گزارش داده بود که کاخ سفید خواستار توقف گسترش شهرک سازی شده و از دو طرف خواسته دست به اقدامات یکجانبه نزنند.

روزنامه جروزالم پست نوشته است، برای نخستین بار دولت ترامپ اعلام کرده است به راه حل تشکیل دولت برای صلح اسرائیل و فلسطینی معتقد است.

طبق این گزارش،این مقام ارشد آمریکایی تصریح کرده است که مقام‌های دولت نتانیاهو در خصوص اعلام ساخت پنج هزار و ۵۰۰ واحد جدید با واشینگتن مشورت نکرده اند.

این مقام آمریکایی اضافه کرده است: رییس جمهوری دونالد ترامپ خیلی شفاف اعلام کرده که علاقه مند به راه حلی برای پایان دادن به درگیری بین اسرائیل و فلسطین است و هم اینک در حال ارزیابی بهترین راه رسیدن به این هدف است.

وی تصریح کرده است: با توجه به این، ما از همه طرف‌های درگیر می خواهیم از هرگونه اقدام یکجانبه‌ای که توان برای پیشرفت را تضعیف می کنند، ازجمله شهرک سازی، خودداری کنند.

این مقام آمریکایی گفته است: دولت دونالد ترامپ نیازمند این شانس است که با همه طرف‌های درگیر به طور کامل برای راه حل خروج از این وضعیت مذاکره کند.

اسرائیل به دنبال تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در ماه گذشته از طرح های سه گانه برای ساخت هزاران واحد مسکونی درمناطق اشغالی خبر داده بود.

دولت پیشین آمریکا دو هفته مانده به پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، به سامانتا پاور، سفیر وقت این کشور در سازمان ملل متحد، اجازه داد تا از وتوی پیش نویس قطعنامه محکومیت احداث واحدهای مسکونی خودداری کند. این اقدام باعث شد زمینه تصویب قطعنامه شورای امنیت فراهم شود.

دونالد ترامپ در روز صدور این قطعنامه، از عملکرد دولت اوباما به شدت انتقاد کرد و در صفحه توییتر خود نوشت که به زودی روند امور در سازمان ملل متحد دگرگون خواهد شد.

قطعنامه شورای امنیت هشدار داده بود که گسترش شهرک سازی های اسرائیل «به طور مداوم در حال از بین برد راه حل تشکیل دو دولت (اسرائیلی و فلسطینی در کنار یکدیگر) است و به دنبال جا انداختن (راه حل) یک دولت به عنوان واقعیت است.»

این قطعنامه همچنین از اسرائیل می خواهد « فورا و به طور کامل شهرک‌سازی‌های اسرائیل در مناطق اشغالی فلسطین، از جمله شرق اورشلیم(بیت‌المقدس) را متوقف کند.»

به گزارش فاکس نیوز این قطعنامه باردیگر بر موضوع سازمان ملل در خصوص شهرک سازی در اراضی که پس از ۱۹۶۷ در کرانه باختری و شرق اورسلیم تصرف شده تاکید کرده و وجود چنین شهرک هایی را غیر قانونی دانسته است.

XS
SM
MD
LG