لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

ایران با ورود تیم ملی کشتی آمریکا مخالفت کرد


وزارت خارجه ایران اعلام کرد که به تلافی دستورمنع موقت ورود شهروندان ایران به آمریکا،به تیم ملی کشتی این کشور برای شرکت در مسابقات جام جهانی ویزا نخواهد داد و فدراسیون کشتی ایران نیز در نامه‌ای به فدراسیون جهانی خواستار معرفی جایگزین این تیم شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه ایران،روز جمعه،۱۵ بهمن،از مخالفت این وزارتخانه با سفر تیم کشتی آزاد آمریکا برای شرکت در رقابت‌های جام جهانی کشتی در ایران خبر داد.

بهرام قاسمی گفت که این موضوع «به کمیته ویژه ای» ارجاع شده بود و پس از بررسی این موضوع در این کمیته، با سفر تیم کشتی آزاد آمریکا به ایران مخالفت شد .

وی اضافه کرد:« با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت جدید آمریکا ، وزارت امور خارجه به ناچار در شرایطی قرار گرفت که با سفر تیم کشتی آمریکا به ایران مخالفت کند».

مسابقات جام جهانی کشتی در روزهای ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه در کرمانشاه برگزار می شود.

در همین حال فدراسیون کشتی ایران نیز با ارسال نامه‌ای به اتحادیه جهانی کشتی، خواستارمعرفی تیم هشتم و جایگزین آمریکا برای حضور در این مسابقات شد.

این فدراسیون با اشاره به تصمیم آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور از جمله ایرانیان و اقدام متقابل جمهوری اسلامی اعلام کرد که فدراسیون کشتی ایران نمی تواند پذیرای تیم کشتی آمریکا در مسابقات جام جهانی آزاد باشد.

این فدراسیون از اتحادیه جهانی کشتی خواسته که به دلیل زمان «بسیار محدود» باقی مانده تا برگزاری این رقابتها و «ضرورت برگزاری مسابقات با حضور هشت تیم به طور کامل و خارج نشدن رقابت‌ها از حد نصاب قانونی»،تیم جایگزین آمریکا در این مسابقات را معرفی کند.

وزارت خارجه ایران روز ۱۰ بهمن در واکنش به فرمان منع موقت ورود شهروندان هفت کشور از جمله ایرانیان به آمریکا،کمیته ویژه‌ای را در این وزارتخانه «با مشارکت دستگاههای ذیربط» برای تصمیم گیری درباره سفر تیم ملی کشتی آمریکا به ایران تشکیل شده است.

در همین حال محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون ورزش مجلس ایران، از وزارت خارجه خواسته بود به تلافی دستور دونالد ترامپ برای منع موقت ورود شهروندان ایران به آمریکا، به تیم ملی کشتی آمریکا برای شرکت در مسابقات جام جهانی کشتی ویزا ندهد.

فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا درباره منع موقت ورود شهروندان هفت کشور از جمله ایرانیان به آمریکا،جمعه گذشته صادر شد و وززارت امنیت ملی آمریکا اعلام کرده ممکن است شماری از کشورهای این فهرست، پس از این سه ماه نیز همچنان در فهرست باقی بمانند.

کاخ سفید اعلام کرده است دارندگان گرین کارت، حق سکونت دائم در آمریکا، برای ورود به خاک ایالات متحده نیاز به مجوز جداگانه ندارند.

آمریکا،معتبرترین تیم خارجی حاضر در مسابقات

تیم ملی کشتی آزاد آمریکا در شرایطی از حضور در جام جهانی محروم می‌شود که با توجه به ترکیب اعلام شده، معتبرترین تیم خارجی حاضر در مسابقات بود و با غیبت این تیم، کیفیت مسابقات تنزل خواهد یافت. کشتی آمریکا نخستین تیم ورزشی از این کشور است که پس از انقلاب، در رقابت‌های ورزشی به میزبانی ایران حضور یافت.

تاکنون ۱۶ بار تیم‌های کشتی آمریکا در مسابقات مختلف به میزبانی ایران در شهرهایی نظیر تهران، بندرعباس و سنندج حضور پیدا کرده‌اند. پیش از اعلام تصمیم وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه جهانی کشتی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود:: هیچ بینشی در مورد اختلافات سیاسی آمریکا و ایران نداریم، هر دو فدراسیون ملی علاقه مندی خود را برای رقابت آمریکا در جام جهانی کشتی آزاد اعلام کرده اند و امیدواریم وزارت امور خارجه ایران حضور کشتی‌گیران آمریکایی را در جام جهانی تایید کند.

جردن باروز قهرمان جهان و المپیک ازز آمریکا که محبوبیت ویژه‌ای نزد هواداران کشتی در ایران دارد، ابراز امیدواری کرده بود بتواند مجدداً در کشوری که به زعم او بهترین جای جهان برای کشتی گرفتن است، حضور پیدا کند.

باروز اشتیاق خود را هم در قالب مصاحبه و هم در صفحه رسمی اینستاگرامش بروز داده بود. کایل اسنایدر دیگر قهرمان جهان و المپیک از آمریکا نیز تاکید کرده بود آرزو دارد مقابل تماشاگران ایرانی به روی تشک برود. رسانه‌های ورزشی در ایران نیز مانند فدراسیون کشتی تمایل داشتند ممانعتی برای حضور تیم آمریکا ایجاد نشود. حالا با لغو حضور تیم ملی کشتی آزاد آمریکا، فدراسیون ایران باید منتظر تصمیم و اعلام نظر اتحادیه جهانی کشتی بماند. ایران پس از سال ۲۰۰۲ از میزبانی مسابقات جهانی کشتی آزاد و فرنگی محروم بوده و صرفاً رقابت‌های غیر رسمی جام جهانی را برگزار کرده است.

همزمانی برگزاری مسابقات زنان و مردان از مهم‌ترین دلایل محرومیت ایران بوده است.. فدراسیون کشتی ایران امیدوار بود با تصاحب یک کرسی در هیات رئیسه اتحادیه جهانی، بتواند طرح برگزاری جداگانه مسابقات زنان و مردان را به تصویب برساند. با دخالت مقامات سیاسی ایران در برگزاری جام جهانی کشتی آزاد، اینک احتمال پذیرفته شدن طرح ایران در میزبانی رقابت‎های رسمی قهرمانی جهان نیز با ابهام مواجه است.

XS
SM
MD
LG