لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

واکنش‌های بین‌المللی به فرمان ترامپ درباره منع موقت ورود به آمریکا


فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا،در خصوص تعلیق موقت ورود شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله ایران و همچنین پناهجویان به آمریکا واکنش‌های گسترده‌ای در داخل این کشور و عرصه بین المللی داشته است.

به گزارش رویترز، اعلام این فرمان اجرایی واکنش‌های گسترده‌ای در کشورهای خاورمیانه و همچنین فرانسه و آلمان را درپی داشته است.

ژان‌مارک اِرو، وزیر خارجه فرانسه در این خصوص گفته است، بسیاری از تصمیم‌ها دونالد ترامپ باعث نگرانی است، از جمله فرمان محدودیت‌های مهاجرتی تازه.

آقای اِرو در در جریان کنفرانس خبری مشترک با زیگمار گابریل، همتای آلمانی خود در پاریس گفته است که این فقط می‌تواند ما را نگران کند، اما موضوع‌های بسیاری وجود دارند که باعث نگرانی ما هستند.

وزیر خارجه فرانسه اضافه کرده است: پذیرش پناهجویانی که از جنگ و سرکوب گریخته‌اند، بخشی از وظایف ما است.

زیگمار گابریل نیز گفته است: در آمریکا آموزه‌های مسیحیت خیلی مهم هستند و یکی از آنها عشق به همسایه و از جمله کمک به مردم است که یکی از مهم‌ترین ارزش‌های مسحیت به شمار می‌رود.

این در حالی است که ترزا می، نخست وزیر بریتانیا از شنبه از محکوم کردن اقدام دولت دونالد ترامپ در خصوص ورود اتباع هفت کشور و پناهجویان خودداری کرده و گفته است، دولت آمریکا مسئول سیاست‌های مهاجرتی خود است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم می که در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ترکیه گفته است، آمریکا مسئول سیاست مهاجرتی خود است و بریتانیا نیز مسئول سیاست‌های پذیریش پناهجوی خود است.

ترزا می پنجشنبه در واشینگتن سفر با دونالد ترامپ دیدار کرده بود.

بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه، با این حال از این تصمیم دونالد ترامپ انتقاد کرده است.

آقای ییلدیریم گفته است کشیدن دیوار مسئله پناهجویان را حل نمی کند.

کشورهایی که ورود شهروندان آنها به امریکا برای ۹۰ معلق شده عبارتند از ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی. این ممنوعیت موقت ورود به خاک آمریکا، شامل روادیدهای مهاجرت و غیرمهاجرت می‌شود، و تنها انواعی از روادید‌های سیاسی و دیپلماتیک از شمول آن مستثنی شده است.

وزارت امنیت میهن آمریکا روز جمعه در تفسیر این فرمان اجرایی گفته است که دارندگان گرین کارت یا کارت دائم اقامت آمریکا در شمول این قانون هستند.

گرچه ساعتی بعد از این خبر رویترز به نقل از یک مقام رسمی آمریکا نوشت که در مورد این افراد «مورد به مورد» تصمیم‌گیری خواهد شد.

طبق این فرمان اجرایی همچنین برنامه پذیرش پناهجون برای چهار ماه تعلیق می‌شود، اما این تعلیق برای پذیرش پناهجویان سوری دائمی خواهد بود.

رویترز می‌گوید، این فرمان تأثیری مهم بر شهروندان ایرانی خواهد داشت. بر اساس آمار وزارت امور خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۵، حدود ۳۵ هزار ایرانی به آمریکا سفر کرده بودند.

XS
SM
MD
LG