لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

روحانی: دوران دیوارکشی میان ملت‌ها به پایان رسیده است


یک روز پس از امضای قانونی به دست دونالد ترامپ که ورود اتباع ایران و شش کشور دیگر به آمريکا را ممنوع اعلام می‌کند، رئیس جمهوری ایران بدون نام آوردن از او با اشاره به فروپاشی دیوار برلین در آلمان گفت که «دوران دیوارکشی میان ملت‌ها به پایان رسیده است».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی، رئیس جمهور، روز شنبه، ۹ بهمن‌ماه، در نشست کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در تهران تاکید کرد که در دنیای امروز نمی‌توان «بین ملت‌ها و مردمان سرزمین های مختلف فاصله ایجاد کرد».

وی با تاکید بر این که «امروز روز همسایگی است» افزود که ارتباطات فرهنگی، تمدنی و علمی، کشورها را «همسایه» یکدیگر کرده و فناوری ارتباطات فاصله‌ها را کمتر کرده است، به گونه‌ای که امروزه کسی نمی تواند با جهانی شدن مبارزه کند.

رئیس جمهوری ایران همچنین گفت که «قطع کردن پیمان های تجاری دنیا نه خدمت به اقتصاد است و نه به توسعه و رونق تجاری خدمتی خواهد کرد».

وی بدون نام آوردن از رئیس جمهور جدید آمریکا و حکم جدید او اضافه کرد: «‌امروز روز آشتی و همزیستی مسالمت‌آمیز است و روز ایجاد فاصله بین ملت‌ها نیست.»

اشاره رئیس جمهور ایران همچنین می‌تواند به دیواری باشد که آقای ترامپ وعده داده است میان مکزیک و آمریکا می‌کشد و وز چهارشنبه هفته گذشته فرمانش را صادر کرد.

وزارت خارجه ایران هنوز واکنشی به صدور فرمان دونالد ترامپ برای منع سفر ایرانی‌ها به آمریکا نداشته است.

همچنین به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای روحانی گفت که ملت ایران «هیچ گاه با مسئله‌ای به نام نژادپرستی خوی نداشته» است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جدید آمریکا، روز جمعه، هشتم بهمن، فرمانی اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن ورود اتباع ایران و شش کشور دیگر به مدت حداقل ۹۰ روز به خاک آمریکا متوقف می‌شود.

عنوان این فرمان «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا» است و در مقایسه با پیش‌نویسی که پیشتر منتشر شده بود، دارای تغییراتی است. در فرمان اجرایی که روز جمعه امضا شد نام کشورها از آن حذف شده است.

هدف از صدور این فرمان جلوگیری از ورود «تروریست‌های اسلامگرای رادیکال به آمریکا» عنوان شده است.

شماری از برندگان جایزه نوبل و چهره‌های برجسته دانشگاهی در آمریکا از این فرمان انتقاد کرده‌اند.

در همین زمینه، ترانه علیدوستی، هنرپیشه و یکی از بازیگران فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی و نامزد جایزه اسکار، نیز اعلام کرد که در اعتراض به سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG