لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

رییس‌جمهوری مکزیک: هزینه احداث دیوار مکزیک و آمریکا را نمی‌پردازیم


انریکه پینا نیه‌تو، رییس‌جمهوری مکزیک، می‌گوید کشورش هزینه دیواری را که دونالد ترامپ وعده داده است که در مرزهای آمریکا و مکزیک احداث کند، نمی‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای نیه‌تو روز چهارشنبه ۲۲ دی در اجتماع سفرا و کنسول‌های مکزیک گفت: «کاملا مشخص است که ما با دولت آینده آمریکا اختلاف نظرهایی داریم، مثل مسئله دیوار که البته مکزیک هزینه آن را نخواهد پرداخت».

او تاکید کرد «اصول بنیادین ما مثل استقلال کشور قابل معامله نیستند».

این در حالی است که دونالد ترامپ روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری بار دیگر تاکید کرد که هزینه ساختن دیوار در مرزهای جنوبی آمریکا برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی را مکزیک پرداخت خواهد کرد.

رییس‌جمهوری مکزیک در عین حال تاکید کرد هرگونه مذاکره‌ با دولت آمریکا باید شامل توقف انتقال غیرقانونی اسلحه و پول از آمریکا به خاک مکزیک شود.

خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به این موضوع می‌نویسد رییس‌جمهوری مکزیک روز چهارشنبه گفت برای پرهیز از وقوع هرگونه شوک اقتصادی، مذاکرات با دولت آینده آمریکا باید تمامی موضوعات در مناسبات دو جانبه از جمله مسائل امنیتی، مهاجرت و تجارت را در برگیرد.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب آمریکا تهدید کرده که اگر در مذاکرات آینده با مکزیک نتواند شروط معاهدات تجاری بین دو کشور را به نفع آمریکا تغییر دهد این معاهده را فسخ خواهد کرد.

اظهارنظرهای آقای ترامپ باعث کاهش ارزش پزو، واحد پول مکزیک و ایجاد نگرانی در مورد سرمایه‌گذاری‌های خارجی در آن کشور شده است.

رییس‌جمهوری مکزیک تاکید کرد به دنبال حصول توافقی است که به نفع هر دو کشور باشد.

او گفت: «تمامی جنبه‌های مناسبات دوجانبه ما برای بررسی ومذاکره روی میز است، ازجمله مسئله امنیت، مهاجرت و تجارت.»

پینا نیه‌تو این سخنان را در تشریح چارچوب سیاست‌های خود برای مذاکره با دولت دونالد ترامپ ایراد کرد.

خبرگزاری رویترز ماه گذشته گزارش داد که دولت مکزیک قصد دارد با بهره‌گیری از موضوعاتی مثل امنیت و مهاجرت در مذاکرات با دولت دونالد ترامپ، در زمینه مناسبات تجاری امتیازاتی کسب کند. مکزیک با دادن تضمین برای کنترل شدید‌تر مرز‌ها ممکن است بتواند قراردادهای تجاری بهتری بدست بیاورد.

در همین رابطه، رییس‌جمهوری مکزیک روز چهارشنبه تاکید کرد که برای کنترل بهتر مرز‌ها منابع بیشتری اختصاص خواهد داد ولی یک بار دیگر موضع همیشگی دولت مکزیک را تکرار کرد که این کشور هزینه احداث دیوار را نمی‌پذیرد.

او گفت دولت آمریکا هم در مواجهه با موج مهاجرانی که می‌خواهند خود را به آن کشور برسانند مسئولیت دارد و در عین حال باید جلوی انتقال اسلحه و پول‌های غیرقانونی از آمریکا برای باندهای تبهکار مکزیکی را بگیرد.

دولت مکزیک می‌گوید در دوره ریاست جمهوری آقای پنا نیه‌تو تعداد مهاجران غیرقانونی که از مکزیک اخراج می‌شوند افزایش یافته و در عین حال بر اهمیت همکاری با نهادهای انتظامی آمریکا در مبارزه با افزایش قاچاق مواد مخدر مرگبار مثل هروئین از خاک مکزیک به آمریکا تاکید می‌کند.

مقامات مکزیک می‌گویند اگر دونالد ترامپ بخواهد در زمینه‌های تجاری و اقتصادی به مکزیک ضربه بزند ما مشوقی نخواهیم داشت که در عرصه‌های دیگر، مثل مسئله امنیت و یا مبارزه با قاچاق مواد مخدر، جور آمریکا را بکشیم.

XS
SM
MD
LG