لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۸

روسیه میزبان نشستی در مورد بحران افغانستان؛ تاکید بر لزوم حضور طالبان


لاوروف و ربانی، وزرای خارجه روسیه و افغانستان در مسکو
لاوروف و ربانی، وزرای خارجه روسیه و افغانستان در مسکو

وزارت خارجه روسیه می‌گوید این کشور میزبان نشستی با حضور قدرت‌های منطقه‌ای در ماه جاری میلادی، در مورد بحران افغانستان است و خواستار حضور شبه‌نظامیان طالبان در آن نیز هست.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ۱۹ بهمن ماه، در جریان یک کنفرانس خبری در مسکو با حضور همتای افغان خود گفته است مسکو در میانه ماه فوریه، میزبان این نشست خواهد بود. به گفته آقای لاوروف، ایران، هند، چین و پاکستان از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست خواهند بود.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها و گزارش‌ها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

وزیر خارجه روسیه همچنین ابراز امیدواری کرده‌است که شرکت‌کنندگان در این نشست «در سطح بالا» در آن شرکت کنند: «بیشتر آن‌ها حضور خود را تائید کرده‌اند».

او در بخشی دیگر از گفته‌های خود از «پافشاری» مسکو برای حضور گروه طالبان در «گفت‌وگویی سازنده» خبر داده‌است.

در نشست روسیه، نماینده‌ای از پیمان آتلانتیک شمالی، «ناتو» دعوت نشده‌است. پرسنل ناتو از زمان حمله ایالات متحده و متحدانش در سال ۲۰۰۱ به افغانستان در آن کشور حضور دارند.

لاوروف در این کنفرانس خبری ابراز امیدواری کرده‌است که بهبود روابط با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به همکاری‌هایی در مورد افغانستان بیانجامد.

شبه‌نظامیان طالبان از زمانی که قدرت را از دست داده‌اند، تقریبا بی‌وقفه در حال انجام حملات و شورش‌هایی علیه دولت مرکزی بوده‌اند. سازمان‌های فرادولتی و ناظر بر حقوق بشر، مانند عفو بین‌الملل، این گروه افراطی را در مواردی به «جنایت جنگی» یا «جنایت» علیه غیرنظامیان متهم کرده‌اند.

از سوی دیگر گزارش تازه یک گروه عمده ناظر در دولت آمریکا، نیز نشان می‌دهد دولت کابل به‌سختی کنترل نیمی از کشور را در دست دارد. همچنین شمار کشته‌ها و زخمی‌های ناشی از درگیری‌ها در آن کشور در سال ۲۰۱۶، به بالاترین سطح طی سال‌های گذشته رسیده‌است.

روس‌ها خود پیش از این، در زمان شوروی، درگیر نبردی بی‌نتیجه در افغانستان شده‌اند؛ نبردی که شماری از کارشناسان و مورخین نتیجه آن را برای شوروی «فاجعه‌بار» توصیف می‌کنند.

روسیه، ترکیه و ایران در حال حاضر در حال برگزاری مذاکراتی در مورد سوریه نیز هستند. دونالد ترامپ در مواردی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تمجید کرده‌است. اما سیاستمداران آمریکایی، چه از حزب جمهوری‌خواه چه حزب دمکرات، در چندین مورد از سخنان آقای ترامپ در مورد پوتین و دولت روسیه انتقاد کرده‌اند. هنوز مشخص نیست ایالات متحده چه واکنشی به حضور احتمالی طالبان و یا ایران در این نشست نشان دهد.

XS
SM
MD
LG