لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

جمع‌آوری «شمار زیادی» از مهاجران غیرقانونی در آمریکا


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های اداره مهاجرت ایالات متحده «شمار زیادی» مهاجر بدون مدرک و غیرقانونی را در هفته جاری در ایالت‌های مختلف آمریکا بازداشت و جمع‌آوری کرده‌اند و این اقدام به‌ویژه در جنوب کالیفرنیا با جدیت زیاد انجام شده است.

این نخستین اقدام در این وسعت علیه ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی است که از زمان انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا صورت گرفته‌است.

در حالی که مقام‌های رسمی اعلام می‌کنند هدف این اقدامات، خلافکاران شناخته‌شده است٬ با این حال به نوشته واشینگتن‌پست شماری از افرادی که سابقه جنایی ندارند نیز در میان دستگیرشدگان قرار دارند.

ترامپ وعده داده بود تا جایی که امکان دارد سه میلیون مهاجر بدون مدرک و غیرقانونی را که سابقه فعالیت‌های خلاف قانون دارند از آمریکا اخراج خواهد کرد.

ماه گذشته نیز وی خط مشی دولت باراک اوباما در اخراج مجرمان محکوم را تغییر داد؛ بدین صورت که وزارت امنیت داخلی این کشور می‌تواند افرادی که جرائم کوچک مرتکب شده‌اند و یا حتی محکوم نشده‌اند را هم اخراج کنند.

مقام‌های اداره مهاجرت تائید کرده‌اند که این هفته خانه و محل کار بسیاری را در آتلانتا٬ شیکاگو٬ نیویورک٬ منطقه لس‌آنجلس٬ کارولینای شمالی و جنوبی را مورد بازرسی قرار داده و تعداد زیادی را بازداشت کرده‌اند.

این در حالی است که وزارت امنیت داخلی آمریکا آنچه طی هفته گذشته رخ داده را بخشی از اقدامات «معمول» مربوط به اداره مهاجرت اعلام کرده و نارضایتی خود را از به کار بردن واژه «یورش به مهاجران» در رسانه‌ها ابراز کرده‌است.

جیلیان کریستنسن٬ سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرده در این عملیات که از روز دوشنبه آغاز و جمعه به پایان رسید٬ تعداد قابل توجهی مهاجر غیرقانونی از کشورهای آمریکای لاتین بازداشت شده‌اند که وی آنها را «تهدیدی علیه امنیت عمومی» و برنامه مهاجرتی آمریکا دانسته و افزوده که شماری از آنها به علت ارتکاب به قتل یا خشونت خانگی محکوم شده‌اند.

فعالان مهاجرت اعلام کرده‌اند این عملیات فراتر از ایالات‌های یادشده بوده و در دو روز گذشته در فلوریدا٬ کانزاس٬ تکزاس و ویرجینیای شمالی نیز ادامه داشته‌است.

بازداشت مهاجران غیرقانونی که سابقه ارتکاب به جنایت ندارند و امکان اخراج آنها از آمریکا٬ شوکی را به جامعه مهاجران این کشور وارد کرده و به نگرانی‌ها درباره امکان فراتر رفتن دولت از مرزهای قانونی در این زمینه دامن زده‌است.

فعالان امور مهاجرت خبر داده‌اند که روز پنج‌شنبه در منطقه لس‌آنجلس شماری از افراد در خانه‌هایشان یا در مسیر رفتن به محل کار٬ برای ساعتی بازداشت شده‌ بودند.

به گفته این فعالان٬ ۷۵ درصد از ۱۶۰ فرد بازداشت‌شده در هفته اخیر در آمریکا سابقه جنایی داشته‌اند و سایرین تنها به صورت غیرقانونی در آمریکا زندگی می‌کردند.

حشور شمار زیادی از مهاجران غیرقانونی در مناطق مختلف آمریکا، این کشور را از مدت‌ها پیش با چالش‌های امنیتی مواجه کرده و جلوگیری از این روند از قول‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بوده است.

XS
SM
MD
LG