لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

استرالیا: آمریکا روند بررسی پناهجویان در نائورو را متوقف کرده‌است


شماری از معترضان استرالیایی علیه سیاست‌های دولت در قبال پناهجویان
شماری از معترضان استرالیایی علیه سیاست‌های دولت در قبال پناهجویان

وزارت مهاجرت استرالیا اعلام کرده‌است که مقام‌های آمریکایی در حال حاضر روند بررسی پیشینه پناهجویان در جزیره نائورو، در جریان توافق برای انتقال آن‌ها به ایالات متحده را، متوقف کرده‌اند. بسیاری از این پناهجویان ایرانی هستند.

پیتر داتون، وزیر مهاجرت استرالیا، می‌گوید مقام‌های وزارت امنیت میهن آمریکا به جزیره باز خواهند گشت، اما مشخص نکرده‌است چنین چیزی چه زمانی در آینده اتفاق خواهد افتاد.

پیش از این دولت باراک اوباما و دولت استرالیا برای تبادل شماری از پناهجویان بین دو کشور، به توافقی رسیده بودند که قرار بود بر اساس آن، گروهی از پناهجویان ساکن جزایر اطراف استرالیا، در صورت موفقیت در مراحل بررسی پیشینه، به ایالات متحده انتقال پیدا کنند.

با پیروزی دونالد ترامپ، دولت ایالات متحده، همان‌طور که در وعده‌های انتخاباتی آقای ترامپ مطرح شده بود، سیاستی سخت‌گیرانه در قبال مهاجران و پناهجویان در پیش گرفت.

با این همه نخست‌وزیر استرالیا گفته بود در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری آمریکا، او قول داده به تعهدات امضاشده در دولت اوباما، پایبند بماند.

اما اندکی از این سخنان نگذشت که ترامپ، توافق با استرالیا را «احمقانه» توصیف کرد و گفت تماس تلفنی‌اش با مالکوم ترنبال، نخست وزیر استرالیا «بدترین تماس تلفنی تاکنون» بوده‌است.

سخنان رد و بدل شده و گزارش‌ها در مورد این موضوع، به تحولات سیاسی در استرالیا انجامیده و آن‌طور که خبرها حاکی‌ست، ائتلافی که حزب محافظه‌کار تشکیل داده دچار مشکلاتی شده است.

وزیر مهاجرت استرالیا ۲۱ بهمن ماه گفته «مقام‌هایی (از آمریکا) در جزیره نائورو بودند که در چند روز گذشته، محل را ترک کرده‌اند، و ما انتظار داریم مقام‌هایی دیگر جایشان را بگیرند».

اما او در عین حال تاکید کرده، در مورد اینکه این جایگزنی احتمالی چه زمانی انجام خواهد شد، «هیچ توضیحی» برای بیان کردن ندارد.

استرالیا مدت‌هاست هیچ یک از مهاجران غیرقانونی و پناهجویان قایق‌سواری که در تلاش هستند خود را از طریق دریا به خاک آن کشور برسانند را نمی‌پذیرد، و آن‌ها را به جزایری مانند نائورو می‌فرستد.

هم نحوه عملکرد دولت و هم وضعیت اردوگاه‌های خارجی، با انتقاد گسترده سازمان‌های ناظر بر حقوق بشر و سازمان ملل متحد روبه‌رو است. دولت استرالیا این انتقادها را رد کرده و بر ادامه سیاستش تاکید کرده است. به گفته کانبرا، این سیاست «به نجات جان کسانی که قصد مهاجرت غیرقانونی از طریق دریا دارند» انجامیده است.

بسیاری از پناهجویان ساکن جزایر را شهروندان ایران، افغانستان و سریلانکا تشکیل می‌دهند. نائورو به تنهایی محل اسکان بیش از ۱۱۰۰ نفر از این پناهجویان است، که کودکان و زنان را نیز در بر می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG