لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۲

نخستین روز تیلرسون در وزارت خارجه؛ «تاکید بر حفظ تعهدات به متحدان آمریکا»


رکس تیلرسون، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ، در نخستین روز کاری در این مقام، با وزیران خارجه کانادا، مکزیک و آلمان، و نخست‌وزیر اسرائیل، گفت‌وگو کرده‌است. سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید او «بر حفظ تعدات آمریکا به متحدانش، همزمان با حفظ امنیت و منافع مردم» خود تاکید کرده‌است.

هرچند جزئیات دقیقی از گفت‌وگوهای تلفنی آقای تیلرسون با مقام‌های خارجی منتشر نشده، اما رسانه‌ها به همزمانی این مکالمات با انتقادهای آقای ترامپ از پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی، توافق اتمی با ایران، پیمان آتلانتیک شمالی و مجوز شهرک‌سازی‌های اخیر در اسرائیل اشاره کرده‌اند.

مارک تونر، سخنگوی موقتی وزارت خارجه ایالات متحده، گفته است «در همه این گفت‌وگوها وزیر خارجه بر تعهدات استوار به متحدان و شرکای کلیدی، همزمان با تلاش برای حفظ منافع و امنیت مردم آمریکا، تاکید کرده‌است».

رکس تیلرسون در نخستین روز، پس از ورود به ساختمان مرکزی وزارت خارجه، در جمع کارکنان به موضوع انتقادهای صدها تن از کارکنان آن وزارت‌خانه در مورد فرمان اجرایی اخیر ترامپ اشاره کرده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در فرمان اجرایی جمعه گذشته، صدور روادید برای شهروندان ایران و شش کشور دیگر و نیز ورود گروهی از پناهجویان به خاک آمریکا را موقتا متوقف کرد.

در ۱۱ بهمن ماه رسانه‌های ایالات متحده گزارش دادند شماری از دیپلمات‌ها و کارکنان وزارت خارجه آمریکا از طریق یک «کانال ابراز مخالفت» گفته‌اند فرمانی اجرایی منع ورود «کشور را امن‌تر نمی‌کند، بلکه ممکن است به خطرات عمق بیشتری ببخشد». سخنگوی کاخ سفید در واکنش گفته بود کارکنان این وزارت‌خانه «یا باید به اجرای این برنامه بپردازند، یا می‌توانند [کار خود را رها کنند و] بروند».

آقای تیلرسون روز پنج‌شنبه از کارکنان آن وزارت‌خانه خواست با استفاده از تجربیات و مهارت‌های خود همان‌طور که با تغییرات در جهان خارج روبه‌رو می‌شوند، خود را با تغییرات داخل کشور نیز انطباق دهند.

وزیر خارجه ایالات متحده گفته «هر یک از ما حق بیان عقاید سیاسی خود را داریم، ولی نمی‌توانیم اجازه دهیم باورهای شخصی‌مان بر توانایی‌های ما در کار تیمی تاثیر بگذارد».

به گفته خبرگزاری رویترز رکس تیلرسون در مقام وزارت خارجه با چالش‌های مختلفی روبه‌رو است از وضعیت عراق و جنگ داخلی سوریه تا تهدیدهای کره شمالی بر پرتاب موشک بالستیک و نیز افزایش خشونت‌ها در شرق اوکراین. این خبرگزاری می‌گوید طی ساعت‌های گذشته مسائل دیگری نیز به این فهرست افزوده شده‌است: گفت‌وگوی تلفنی اخیر آقای ترامپ و نخست‌وزیر استرالیا و اقدامات احتمالی دولت جدید برای وضع تحریم‌ها علیه ایران، در پی آزمایش موشکی اخیر، آزمایشی که از نظر آمریکا بر خلاف تحریم‌های سازمان ملل متحد است.

XS
SM
MD
LG