لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

مقام کاخ سفید: حمایت ترامپ از صلح اسرائیل و فلسطین، حتی بدون راه‌حل «دو کشور»


نخستین دیدار رسمی میان نتانیاهو و ترامپ -در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا- روز چهارشنبه انجام می‌شود
نخستین دیدار رسمی میان نتانیاهو و ترامپ -در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا- روز چهارشنبه انجام می‌شود

در آستانه دیدار نخست‌وزیر اسرائیل با رئیس‌جمهوری آمریکا، یک مقام کاخ سفید به خبرگزاری رویترز گفته است دونالد ترامپ از هدف نهایی برای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها حمایت می‌کند؛ حتی اگر راه‌حل ایجاد دو کشور مستقل، عملی نشود.

این گفته‌ها ۲۶ بهمن‌ماه و یک روز پیش از دیدار آقای ترامپ و بنیامین نتانیاهو، بیان شده‌است.

این مقام کاخ سفید می‌گوید «صلح، هدفِ نهایی‌ست، چه به شکل ایجاد دو کشور مستقل (اسرائیل و فلسطین) باشد، اگر این چیزی‌ست که طرف‌ها می‌خواهند. و یا یک شکل دیگر».

راه‌حل ایجاد دو کشور مستقل، طی سال‌های گذشته و در دولت‌های پیشین آمریکا دنبال می‌شد.

«کشور فلسطین» و «شهرک‌سازی‌ها»

طی روزهای گذشته، پیش از آغاز سفر نتانیاهو به ایالات متحده، شماری از اعضای احزاب راستگرای اسرائیل از نخست‌وزیر آن کشور خواسته بودند تا در ملاقات با رئیس‌جمهوری آمریکا برای پیشبرد شهرک‌سازی‌ها تلاش کند و در عین حال «هشدار» داده بودند که او «حتی عبارت کشور مستقل فلسطین» را به کار نبرد.

فلسطین به عنوان یک کشور مستقل شکل نگرفته‌است، هرچند شماری از کشورها، دفاتر سیاسی فلسطین را به «سفارت‌خانه» تغییر داده و سازمان یونسکو نیز آن را به عنوان «عضو کامل» خود پذیرفته‌است. این اقدام با انتقاد اسرائیل روبه‌رو شده که می‌گوید به روند صلح و مذاکرات طرف‌ها، لطمه می‌زند.

دونالد ترامپ پیش از این در مصاحبه‌ای‌ با یک روزنامه اسرائیلی از دولت آن کشور خواسته بود در مورد روند صلح «معقول باشد». او موضع دولت خود را بیان کرده بود که احداث شهرک‌های یهودی نشین در اراضی فلسطینیان را اقدام مثبتی تلقی نمی‌کند.

نتانیاهو نیز پیش از سفر به واشینگتن گفته بود ترامپ به اسرائیل، برای هر چیزی که بخواهد در مورد شهرک‌سازی‌ها انجام دهد، «کارت سفید» نداده‌است.

آقای ترامپ پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در حالی‌که هنوز رئیس‌جمهوری منتخب بود، در واکنش به تصویب قطعنامه‌ای علیه شهرک‌سازی‌های در سازمان ملل گفته بود این قطعنامه صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها و مذاکرات دو طرف را «بسیار سخت‌تر» می‌کند.

قطعنامه دی‌ماه در حالی تصویب شد که دولت باراک اوباما، در اقدامی کم‌سابقه از سوی دولت ایالات متحده، متن ارائه‌شده به شورای امنیت را «وتو» نکرد.

نخست‌وزیر اسرائیل قرار است روز چهارشنبه به وقت آمریکا با دونالد ترامپ دیدار کند. انتظار می‌رود علاوه بر موضوع «صلح» و مسائل اسرائیل و فلسطینی‌ها، موضوع ایران یکی از محورهای اصلی گفت‌وگو بین رهبران دو کشور باشد.

XS
SM
MD
LG