لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

در آستانه دیدار ترامپ با نتانیاهو: «وقت رسیدگی به ایران است»


نخستین دیدار رسمی این دو نفر چهارشنبه شب برگزار می‌شود
نخستین دیدار رسمی این دو نفر چهارشنبه شب برگزار می‌شود

در آستانه نخستین دیدار رسمی رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر اسرائیل که شامگاه چهارشنبه، ۲۷ بهمن، در کاخ سفید انجام خواهد شد، یک وزیر اسرائیلی چنین گفت که «زمان، زمان [رسیدگی به] ایران است».

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، در مصاحبه با رسانه‌های کشورش اعلام کرد که «موضوع مهم مذاکرات دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو، حول تهدیدهای ناشی از ایران است».

دیدار ترامپ - نتانیاهو نخستین گفت‌وگوی رو در روی آنها بعد از آغاز ریاست جمهوری آقای ترامپ است.

آقای اشتاینیتز روز سه‌شنبه، ۲۶ بهمن، به شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفت: «هسته ای شدن، افزایش خوی ستیزه جویی رژیم تهران و مداخلات منطقه ای آن، ضمن همکاری های بیشتر ایران با کره شمالی، مهم ترین مسائل در دستور کار مذکرات ترامپ – نتانیاهو، در کنار مسائل صلح اسرائیلی- فلسطینی است.»

به گفته این وزیر اسرائیلی، «باید ایران را از فاصله نزدیک تر رصد کرد و امکان نداد که نفوذ آن در خاورمیانه گسترش یابد».

اشتاینیتز، عضو ارشد حزب حاکم لیکود، تا چندی پیش مسئول «پرونده ایران» در دولت اسرائیل و سرپرست هماهنگی‌ها با قدرت های جهانی در جریان مذاکرات هسته ای آنها با ایران بود.

بنیامین نتانیاهو خود پیشاپیش سفر به آمریکا، در یک ویدیو کلیپ به عنوان «پیام برای ملت ایران» گفته بود، فکرهایی را در مورد «رژیم ستیزه جوی ایران» که به ذهنش رسیده است، در دیدار با دونالد ترامپ در میان خواهد گذاشت.

نتانیاهو پیشتر نیز در مصاحبه با رسانه های آمریکا از «پنج فکر در مورد ایران» که آن را با ترامپ در میان می گذارد، سخن گفته بود.

به گفته بلندپایگان دولت اسرائیل، نتانیاهو لغو برجام را درخواست نمی کند، اما برای مقابله با احتمال نظامی شدن ماهیت برنامه هسته ای ایران و همچنین در راستای مقابله با توسعه موشکی تهران، تصویب قطعنامه های تازه ای در شورای امنیت را درخواست می کند.

نتانیاهو دوشنبه، ۲۵ بهمن، با ورود به پایتخت آمریکا گفت، دیدارش با ترامپ «برای امنیت اسرائیل و جایگاه آن» بیشترین اهمیت را دارد.

در همین حال نخست وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه اولین دیدار کاری خود را با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در واشینگتن انجام داد.

نخست وزیر اسرائیل در توییتر خود، در پی دیدار با تیلرسون، ملاقات را «عالی» نامید و نوشت: «هم‌پیمانی آمریکا و اسرائیل همیشه قوی بوده و از این قوی تر نیز خواهد شد.»

در همین حال، رسانه های اسرائیل نوشته اند، رخدادهایی که به کناره گیری ژنرال مایکل فلین از مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید انجامید، می تواند بر مذاکرات نتانیاهو- ترامپ اثر داشته باشد، زیرا، بیشترین هماهنگی مقدماتی دو کشور در مورد ایران در روزهای گذشته با ژنرال فلین صورت گرفته بود.

به گزارش رسانه های اسرائیل، نتانیاهو هفته گذشته یک تیم ارشد را به ریاست یوسی کهن رئیس موساد برای تدارک آخرین جزئیات، جهت موفقیت ملاقات خود با ترامپ، به آمریکا فرستاد که این تیم به‌ویژه با آقای فلین گفت‌وگو کرده بود که اکنون متهم است به معاون دونالد ترامپ دروغ گفته است.

به گزارش رسانه های اسرائیل و آمریکا، با خروج فلین از تیم ترامپ، هماهنگی های سه روز اخیر میان اسرائیل و آمریکا از طریق سفیر اسرائیل در واشینگتن با استیو بنن، مشاور ارشد ترامپ ادامه یافت.

مایکل فلین در زمینه اطلاع رسانی ناقص به مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، درباره مکالمات تلفنی‌ چند ماه پیشش با سفیر روسیه در آمریکا روز یک‌شنبه این هفته کناره گیری کرد و به گفته کاخ سفید، ترامپ اعتماد خود را به او از مدتی پیش از دست داده بود.

همزمان، به گزارش رسانه های اسرائیل، نکته دیگری بر ملاقات نتانیاهو و ترامپ سایه افکنده است: یدیعوت آخرونوت روز چهارشنبه خبر داد که ترامپ خواهان دریافت آخرین ارزیابی ها از تیم خود در مورد موقعیت نتانیاهو در صحنه سیاست اسرائیل شده است تا بداند که آیا در آینده او در این مقام باقی می ماند یا خیر!

به گزارش این روزنامه اسرائیلی، دونالد ترامپ خواسته است بداند بازجویی های انجام شده از سوی کارآگاهان واحد مبارزه با فساد در پلیس اسرائیل از نتانیاهو حول اتهامات وارده به او چه عواقبی بر موقعیت وی به عنوان نخست وزیر اسرائیل دارد.

آقای نتانیاهو با اذعان به دریافت سیگارهای مرغوب برگ از یک دوست میلیاردرش، گفته است این امر نقض کننده قوانین نبوده و او در مقام نخست وزیری می ماند اما ابراز نگرانی کرده که رقیبان سیاسی اش برای ارائه پرونده اتهامی به دادستانی اسرائیل فشار می آورند.

XS
SM
MD
LG