لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

فعالیت هزاران کانال تلگرام با دست‌کم پنج هزار عضو در ایران


رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در وزارت ارشاد جمهوری اسلامی می‌گوید که برآورد‌ این وزارتخانه از فعالیت ۱۱ هزار کانال «تلگرام» و شبکه‌های اجتماعی با دست‌کم پنج هزار عضو در کشور حکایت دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز پنج‌شنبه، ۲۸ بهمن، به نقل از مرتضی موسویان گزارش کرد که از این تعداد٬ تنها چهار هزار و ۷۰۰ کانال و گروه به ثبت رسمی رسیده‌ است.

به گفته آقای موسویان، کانال‌ها و گروه‌های ثبت شده «اجازه تبلیغات دارند» و می‌توانند «با درخواست از وزارتخانه٬ مجوز تاسیس واحد فرهنگی دیجیتال دریافت کنند.»

وی همچنین از «معافیت مالیاتی شبکه‌ها و گروه‌های» دارای مجوز خبر داده و گفت که وزارت ارشاد خدماتی همچون «تسهیلات کسب و کار و آموزش رایگان» به آنها ارائه می‌کند.

وزارت ارشاد در خصوص گروه‌ها و شبکه‌های زیر پنج هزار عضو نیز اعلام کرد که از نظر این وزارتخانه منعی وجود ندارد و برای ثبت این کانال‌ها و شبکه‌ها نیز آمادگی وجود دارد.

شبکه اجتماعی تلفن همراه «تلگرام» یکی از پرکاربرترین شبکه‌ها در ایران است و به گفته مقام‌های مسئول میلیون‌ها نفر در کشور از آن استفاده می‌کنند.

در همین حال مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر تلاش‌ بسیاری برای مسدود کردن «تلگرام» کرده‌اند، اما با مخالفت دولت موفق به این کار نشدند.

دولت یازدهم نیز برای نظارت بر فعالیت کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی با اعضای بالای پنج هزار نفر٬ آنها را موظف به ثبت رسمی کرده است.

در روز ۲۹ دی‌ماه امسال نیز رضا صالحی‌ امیری٬ وزیر ارشاد، از بسته شدن بیش از ۱۶۰ هزار «کانال فساد» در فضای مجازی خبر داده بود، کنال‌هایی که به گفته وی فعالیت «الحادی» و «فاسد» داشته‌اند.

از سوی دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی به منظور نظارت بیشتر بر فعالیت کاربران فضای مجازی در ایران٬ «بسیج فضای مجازی» با همکاری «۱۸ هزار نفر» تشکیل داده‌اند.

عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور «یکی از منابع اصلی برخورد کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با سایت‌های متخلف» را گزارش‌های این افراد اعلام کرده است.

پس از وقایع سال ۱۳۸۸ فرماندهان سپاه پاسداران و سازمان بسیج بارها از قصد خود برای تشکیل قرارگاه‌های مجازی برای مقابله با آن چه «جنگ نرم دشمن» می‌نامند، سخن گفته‌اند.

XS
SM
MD
LG