لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

مجلس ایران گزارشی علنی از حادثه پلاسکو ارائه می‌کند


یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌گوید، این کمیسیون گزارشی «دقیق» در مورد حادثه مرگبار آتش‌سوزی و فروریختن پلاسکو، «عملکرد» سازمان‌ها و «میزان تقصیر و کوتاهی دستگاه‌های مسئول» تهیه کرده که به صورت علنی ارائه خواهد شد.

احسن علوی، عضو کمیسیون عمران مجلس ایران، هشتم اسفند ماه به خبرگزاری تسنیم گفته است بازرسان مجلس با «مسئولان ذیربط» مکاتباتی انجام داده و اسناد و مدارکی نیز برای نمایندگان فرستاده شده‌است.

به گفته آقای علوی «مقصربودن یا نبودن و همچنین میزان تقصیر و کوتاهی دستگاه‌های مسئول در این گزارش به طور شفاف به اطلاع مردم و نمایندگان می‌رسد».

او همچنین افزوده است در این گزارش «عملکرد سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان مدیریت شهر تهران… به‌‌ویژه در موضوع امداد، نجات و آواربرداری» به‌طور «مفصل» بررسی شده‌است.

با این حال این نماینده مجلس ایران می‌گوید این گزارش، پس از بررسی لایحه بودجه، در صحن مجلس، ارائه خواهد شد.

اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت رئیسه این مجلس، هفتم اسفند ماه از بررسی لایحه بودجه سال ۹۶ دولت، تا پایان هفته جاری خبر داده بود. تا کنون سه جلسه از بررسی‌ها گذشته و ۵ ماده از مجموع ۲۳ ماده تصویب شده‌است.

ساختمان پلاسکو، در ۳۰ دی ماه آتش گرفت و در حالی‌که شماری از امدادگران و آتش‌نشانان در محل در حال کمک به شهروندان و خاموش کردن حریق بودند، فرو ریخت. دست‌کم ۱۶ آتش‌نشان در این واقعه جان خود را از دست دادند که ۱۵ نفر از آن‌ها زیر آوار ماندند. پنج شهروند دیگر نیز در میان کشته‌شدگان بودند.

پلاسکو متعلق به بنیاد مستضعفان، نهادی که تحت نظارت رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، بود و بیش از ۵۵۰ واحد تجاری داشت.

پس از تخریب و درگذشت شماری از آتش‌نشانان و شهروندان، که با واکنش‌های گسترده‌ای در سطح جامعه روبه‌رو شد، گروه‌ها و نهادهای دولتی مختلف، از بنیاد مستضعفان تا شهرداری و شورای شهر تهران، خود با اتهاماتی روبه‌رو شده و یا به دیگران اتهاماتی وارد کردند.

دو هفته پیش قوه قضائیه ایران اعلام کرد پرونده‌ای در این مورد، برای «شناسایی مقصر یا مقصرین احتمالی» حادثه تشکیل شده است.

اما آنچه در کنار حادثه پلاسکو توجهات زیادی را به خود جلب کرد، ضریب امنیت و فرسودگی ساختمان‌های تهران، پایتختی با میلیون‌ها نفر جمعیت و بر گسل‌های زلزله‌خیز، است. تنها چندی پیش از گفته‌های عضو کمیسیون مجلس ایران در مورد گزارش مربوط به پلاسکو، یک عضو شورای شهر تهران گفته بود در پایتخت نزدیک به پنج‌هزار ساختمان پرخطر شناسایی شده‌است.

XS
SM
MD
LG