لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

آژانس بین‌المللی انرژی: پیش‌بینی دو برابر شدن رشد تولید اوپک تا ۲۰۲۲


آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که ظرفیت تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، تا سال ۲۰۲۲ تقریبا دو برابر بیشتر از پیش‌بینی قبلی این نهاد بین‌المللی رشد خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک ظرفیت تولید خود را از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ به میزان یک میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد.

این افزایش عمدتا به دلیل افزایش تولید ایران و عراق خواهد بود. حدود یک سوم افزایش ظرفیت تولید مربوط به عراق است.

طبق پیش‌بینی آژانس، ایران در سال ۲۰۲۲ ظرفیت تولید روزانه خود را ۴۰۰ هزار بشکه بالا برده و به چهار میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه خواهد رساند، مشروط بر این که توافق برداشته شدن تحریم‌ها به قوت خود باقی بماند.

سال گذشته پس از رفع تحریم‌ها، ایران مدل جدیدی از قراردادها را با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی معرفی کرد و امیدوار است که طی پنج سال آینده صد میلیارد دلار جذب سرمایه در بخش نفت کند که ۸۰ درصد آن سرمایه خارجی باشد.

بر مبنای گزارش آژانس، عراق تا سال ۲۰۲۲ تولید روزانه خود را به میزان ۷۰۰ هزار بشکه افزایش داده و به پنج میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه خواهد رساند.

سال گذشته آژانس پیش بینی کرده بود تولید نفت عراق تا سال ۲۰۲۱ به روزانه ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه برسد. قسمت زیاد این افزایش از میادین جنوب این کشور، مانند پروژه میدان نفتی مجنون که به وسیله شرکت رویال داچ شل انجام می شود، حاصل خواهد شد.

بلومبرگ می نویسد که تقاضا برای نفت اوپک در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۳ میلیون بشکه در روز خواهد بود که تقریبا در محدوده مقداری است که پیش از کاهش تولید وجود داشت. حتی اگر عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده عضو اوپک، سیاستش در مورد نگه داشتن مقداری از تولید برای موارد اضطراری ادامه دهد، آمار ارائه شده به وسیله آژانس بین‌المللی انرژی نشان از ظرفیت مازاد قابل توجه در سال آینده دارد.

بدون توجه به این نکته که آیا اوپک توافق فعلی در مورد محدود کردن تولید را تمدید می کند یا نه، تصور برگشتن به تولید نامحدود که باعث سقوط قیمت ها به پایین ترین رقم در یک دهه اخیر شد، مشکل است.

آژانس می گوید که با در نظر گرفتن این که عرضه نفت به وسیله کشورهای غیر عضو اوپک قرار است سال آینده جهش داشته باشد مشخص نیست آیا تقاضای کافی برای جذب فوری نفت مازاد اوپک وجود دارد یا نه.

سال گذشته، آژانس پیش بینی کرده بود ظرفیت تولید روزانه اوپک بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ حدود ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یابد.

در حالی که اوپک در تلاش برای هماهنگ کردن تولیدکنندگان جهانی به منظور از بین بردن اشباع در بازار و کاهش سقف تولید است، همزمان آماده برآورده کردن نیاز در حال افزایش بازار در سال‌های پیش رو است.

عراق در حال توسعه صنعت نفت خود پس از سال‌ها درگیری نظامی است، در حالی که ایران در جستجوی جذب سرمایه گذاران خارجی پس از برداشته شدن تحریم‌های مربوط به برنامه هسته ای خود است.

آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش می گوید علیرغم این که اوپک ظرفیت تولید را در سال ۲۰۱۷ کاهش می دهد، اما با در نظرگرفتن رشد تقاضا، در حال بالا بردن ظرفیت است. طبق این گزارش، رشد ظرفیت در منطقه خاورمیانه که هزینه های تولید پایین است متمرکز است و عراق نقش اصلی را در این زمینه دارد.

XS
SM
MD
LG