لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

امضای نخستین قرارداد نفتی ایران «بر مبنای مدل جدید» با شرکت داخلی


ایران نخستین قرارداد نفتی خود بر مبنای مدل جدید موسوم به «آی‌پی‌سی» را روز سه‌شنبه، ۱۳ مهرماه، با یک شرکت داخلی وابسته به «ستاد فرمان اجرایی امام» امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، وزارت نفت قرارداد HOA (موافقت‌نامه در مفاهیم اساسی) را به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار با هدف افزایش ضریب بازیافت سه میدان نفتی با گروه تدبیر انرژی امضا کرده است.

قرارداد HOA نخستین مرحله برای امضای توافق قانونی یا قرارداد اصلی است و بیانگر مسئولیت‌های طرفین پیش از تدوین هر گونه سند لازم‌الاجرا.

ضریب بازیافت عبارت از مقدار نفتی است که قابل استخراج از میادین است. ضریب بازیافت میادین نفتی ایران به طور متوسط حدود ۲۵ درصد است، یعنی تنها یک‌چهارم ذخایر آن قابل استخراج است. ایران تلاش می‌کند تا این ضریب را افزایش دهد.

بر مبنای مدل جدید قراردادهای نفتی، شرکت‌های ایرانی باید شرکای خارجی انتخاب کنند و شرکت‌های خارجی که در مناقصه‌ای برنده می‌شوند، لازم است که یک شرکت ایرانی را به عنوان شریک معرفی کنند.

طبق توافق امضا شده، ستاد فرمان اجرایی امام مسئولیت افزایش ضریب بازیافت میدان مشترک یاران، کوپال آسماری، کوپال بنگستان و مارون بنگستان را به عهده می‌گیرد.

فاز نخست توسعه میدان یاران شمالی تاکنون ۸۹ درصد پیشرفت داشته و تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت از این میدان در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد. همچنین، میدان یاران جنوبی در حال حاضر پنج هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند و قرار است این رقم به دو برابر افزایش یابد.

توسعه بلوک غرب کارون، شامل آزادگان شمالی و جنوبی، یادآوران، و یاران شمالی و جنوبی با بیش از ۶۴ میلیارد بشکه ذخیره درجا، جزء اولویت های دولت است.

این میدان‌ها که همگی با عراق مشترک هستند اکنون سهم شش درصدی در تولید کل نفت خام کشور دارند. ایران همچنین ۹۴ هزار بشکه نفت در روز از میدان کوپال برداشت می‌کند.

در زمان تحریم‌ها که در سال ۲۰۱۲ آغاز شد، صادرات نفت و میعانات گازی از ۳.۷ میلیون بشکه در روز به ۲.۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافت، اما این رقم پس از برداشته شدن تحریم‌ها در ژانویه ۲۰۱۶ به ۳.۶۵ میلیون بشکه در روز بازگشت.

بیژن نامدار زنگنه در اجلاس امضای قرارداد با شرکت تدبیر انرژی گفت که ایران نیاز به صد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز دارد.

ایران می‌گوید که قصد دارد تولید خود را در سال‌های آینده به شش میلیون بشکه در روز برساند و به همین خاطر نوع جدیدی از قرارداد با شرکت‌های خارجی را طراحی کرده است تا سرمایه‌های خارجی را جذب کند.

قرار است توسعه ۴۹ میدان نفتی و گازی در سال‌های پیش رو بر اساس مدل جدید قرارداد نفتی به مناقصه گذاشته شود.

XS
SM
MD
LG