لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

چاووش اوغلو: آلمان به طور هدفمند به شهروندان ترک فشار وارد می کند


مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه
مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه برلین را متهم کرده است که به طور هدفمند به شهروندان ترک در آلمان فشار وارد می کند و مانع برگزاری گردهمایی‌های حمایت از همه پرسی برای تغییر قانون اساسی ترکیه می شود.

به گزارش رویترز، مولود چاووش اوغلو روز سه شنبه در حالی دریک مکان متعلق به کنسولگری ترکیه در هامبورگ صحبت کرد که محل سخنرانی برنامه ریزی شده او در هامبورگ پیشتر توسط مقامات محلی بسته شده بود.

طی روز‌های اخیر جنگ لفظی بین برلین و آنکارابالا گرفته است ومقام‌های ترکیه آلمان را متهم می کنند که به طور سازمان یافته برنامه سخنرانی وزرای ترک در آلمان را لغو کرده است.این در حالی است که مقام‌های دولت آلمان می گویند نقشی در لغو این گردهمایی ندارد بلکه مقامات محلی در این خصوص تصمیم می گیرند.

مقام‌های دولت رجب طیب اردوغان در آستانه برگزاری همه پرسی برای تغییر قانون اساسی می کوشند حمایت نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار ترک که در آلمان زندگی می کنند، را کسب کنند.

مولود چاووش اوغلوگفته است: این رویکردی سیستماتیک برای ایجاد مانع است، آلمان به طور هدفمند به شهروندان ما در این کشور فشار وارد می کند. این غیر قابل قبول است. ما همواره می خواهیم آلمان را به مثابه دوست خود ببینیم، اما رویکرد سیستماتیک ضد ترک دولت آلمان با دوستی سازگار نیست.

رویترز می گوید، حاضران در این گردهمایی شعار می دادند، «رجب طیب اردوغان، ملت به تو افتخار می کند»، «بایستید، خم نشوید، این ملت باشما است» و «الله اکبر».

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، در یک برنامه تلویزیونی اتهامات مولود چاووش اوغلو در خصوص فشار سیستماتیک بر شهروندان ترک را رد کرده است.

زیگمار گابریل به شبکه «زد دی اف» گفته است: در سیستم قانونی ما، مقامات محلی مسئولیت تامین امنیت را برعهده دارند. درهامبورگ نیز مقام‌های این شهر تصمیم گرفتند که سخنرانی از پیش تعیین شده (مولود چاووش اوغلو ) را به دلیل این که ساختمان محل این تجمع از امکانات ایمنی مقابله حریق برخوردار نبود، لغو کنند.

زیگمار گابریل همچنین از اظهارات رجب طیب اردوغان در روز یکشنبه در تشبیه کردن رفتار مقامات آلمان با رفتار «نازی ها» انتقاد کرده است.

وزیر خارجه آلمان گفته است، چنین مقایسه‌ای مسخره است و چنین اظهاراتی فقط به پیچیده تر شدن روابط دو کشور منجر خواهد شد.

زیگمار گابریل گفته است در دیدار روز چهارشنبه خود با مولود چاووش اوغلواین مسایل را مطرح خواهد کرد.

از زمان بروز کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه روابط آنکارا با کشورهای اورپای غربی رو به تیرگی نهاده است.

رجب طیب اردوغان کشورهای اروپای غربی را متهم می کند که کودتای نافرجام را به شدت محکوم نکرده اند. این در حالی است که کشورهای اروپای غربی نسبت به نقض حقوق بشر و سرکوب آزادی مطبوعات پس از این کودتای نافرجام ابراز نگرانی کرده اند.

XS
SM
MD
LG