لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

ابراز تردید خامنه‌ای در مورد درستی آمارهای دولت از بهبود وضع اقتصادی مردم


پس از انتقاد رئیس مجلس خبرگان رهبری از عملکرد دولت روحانی در زمینه «اقتصاد مقاومتی»، رهبر جمهوری اسلامی نیز ضمن ابراز تردید درباره درست بودن آمارهای دولت درباره بهبود وضعیت اقتصاد مردم گفت که «اینها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اثر نمی‌گذارد».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای، روز پنج شنبه، ۱۹ اسفند، در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت که در سال ۹۴ «حرکت مطلوبی» درباره «اقتصاد مقاومتی» انجام نشده و به همین دلیل سال ۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کرده است.

وی اضافه کرد: «البته مسئولان دولتی کارهای قابل توجهی در این زمینه انجام داده اند، اما این فقط بخشی از کارهای لازم است.»

رهبر جمهوری اسلامی مدعی شد که «اگر همه کارهای ضروری در موضوع اقتصاد مقاومتی» انجام شده بود «تفاوت محسوسی در اوضاع اقتصادی کشور و زندگی مردم» رخ می داد.

دو روز پیش از سخنان آقای خامنه‌ای، احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان، از رئیس جمهور خواسته بود که گزارشی از اجرای «اقتصاد مقاومتی» به مردم ارائه دهد و «کارهایی که انجام داده را روی زمین و نه صرفاً با سخن گفتن، نشان دهد».

وی همچنین از حسن روحانی خواسته بود که «اگر به اقتصاد مقاومتی عمل نکرده، حتی المقدور از مردم عذرخواهی کند».

یک روز بعد حسن روحانی در واکنش به این سخنان، پرسش درباره این که دولت در «اقتصاد مقاومتی» موفق بوده‌ را «سوالی نامربوط» و «بدترین سوال» خواند.

آقای روحانی گفت: «ما قطعاً پیروز اقتصاد مقاومتی هستیم. چرا که یک ملت بزرگ، دولت کارآمد و رهبری فرهیخته و آگاه داریم که هدایتگری می‌کنند و مردم در صحنه هستند و دولت نیز به وظیفه خود عمل می‌کند.»

ابراز تردید آیت الله خامنه‌ای درباره آمارهای دولت

با این حال رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود گفت: «به رئیس جمهور محترم هم گفته ام که بیان شاخص‌های کلان خوب است، البته اگر آمارها قابل خدشه نباشد، اما به هر حال اینها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اثر نمی گذارد.»

آقای خامنه‌ای تاکید کرد که «باید در مسائلی نظیر تولید، اشتغال و از بین بردن رکود به معنای واقعی کلمه... به‌گونه‌ای عمل کرد که مردم تأثیر آن را در زندگی خود، کاملاً احساس کنند اما اکنون، این گونه نیست».

تردید رهبر جمهوری اسلامی درباره آمارهای ارائه شده از سوی دولت حسن روحانی در حالی است که وی سال ۸۸ از تردید منتقدان در آمارهای دولت محمود احمدی‌نژاد و «دروغگو خوانده شدن رئیس جمهور» شدیدا انتقاد کرده بود.

مقامات دولت حسن روحانی با استناد به مواردی چون رشد اقتصادی هفت درصدی و یک‌رقمی شدن تورم از بهتر شدن شرایط اقتصادی مردم در مقایسه با دوره آغازین این دولت خبر می‌دهند.

صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرده که تولید ناخالص داخلی ایران رشدی بالای هفت درصد داشته و از رکود خارج شده است.

با این حال برخی از تحلیلگران و رسانه‌ها اعلام می کنند که رشد اقتصادی هنوز تاثیر محسوسی در وضعیت زندگی مردم ایران نداشته است.

به نظر می‌رسد رهبر جمهوری اسلامی نیز با این عده و همچنین با احمد جنتی موافق است.

آقای خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود در روز پنج‌شنبه جذب سرمایه گذاری خارجی را «اقدامی مثبت» خواند، اما در عین حال گفت که «تاکنون میزان کمی از توافقات خارجی محقق شده است، بنابراین نباید به امید و انتظار سرمایه گذاری آنها نشست».

وی تاکید کرد که «اقتصاد مقاومتی با مبانی محکم فکری و نظری، تنها راه علاج مشکلات کشور است و باید اجرا شود».

آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این نیز بارها تأکید کرده که نتیجه رفت‌وآمد دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی و مذاکرات آنان با ایران پس از توافق اتمی وین «تاکنون محسوس نبوده است».

در مقابل حسن روحانی روز یک‌شنبه، دوم آبان، منتقدان توافق اتمی وین را «عده‌ای کودک» خوانده بود که برای دستیابی به نتیجه‌های این توافق «صبر» ندارند و گفت که آنان نمی‌توانند با «حرف‌های نادرست خود ملت ایران را مأیوس کنند».

«باید در همه زمینه ها در مقابل غرب حالت هجومی داشته باشیم»

آقای خامنه‌ای روز پنج‌شنبه همچنین گفت که در زمان «اختلاف نظر و سلایق متفاوت در موضوعات اصلی کشور» باید به «مبانی و اصول و محکمات نظام اسلامی» رجوع کرد.

وی «تحقق احکام اسلامی ولو به‌صورت تدریجی»، «عقب‌نشینی نکردن از روند اجرای احکام اسلامی»، «مبارزه با استکبار و اعتماد نداشتن به آن» را از «محکمات نظام اسلامی» برشمرد.

رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که «مبارزه فقط به معنای رویارویی نظامی نیست، بلکه ابعاد و شیوه‌های گوناگون فرهنگی، فکری، سیاسی و امنیتی دارد».

وی «خودداری از گرایش به اشرافی‌گری»، «دلسوزی بسیار برای طبقات ضعیف»، «مردم گرایی و اعتماد به مردم»، «عدالت طلبی»، «ایستادگی در برابر ظلم و فساد»، «اعتماد به نفس ملی و عزت ملی»، «احساس سیادت فرهنگی» و «ذلیل نبودن در مقابل فرهنگ بیگانه» را از دیگر «مبانی و محکمات نظام» برشمرد.

آقای خامنه‌ای اضافه کرد: «ما نباید در فرهنگ، احساس ضعف و فرودستی کنیم بلکه باید همواره احساس برتری فرهنگی داشته باشیم.»

وی «مقابله قوی، تهاجمی و متکی بر منطق» را «راه اساسی خنثی کردن طرح‌ها و توطئه های جبهه مستکبران» خواند و افزود: «باید در همه زمینه ها از جمله حقوق بشر، تروریسم و جنایات جنگی در مقابل غرب حالت هجومی داشته باشیم.»

رهبر جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی وین بارها درباره تلاش آمریکا برای «نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی» ایران و «نفوذ سیاسی، فرهنگی و امنیتی» هشدار داده و از نهادهایی مانند سپاه پاسداران خواسته است که با این موضوع مقابله کنند.

آقای خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت در دیدار با گروهی از معلمان به تشریح برخی مصادیق تغییر سبک زندگی مردم ایران پرداخته و از این روند انتقاد کرده بود.

وی همچنین خواستار «بازسازی» نظام آموزشی ایران شده و از ترویج «ناسالم» زبان انگلیسی در نهاد‌های آموزشی نیز انتقاد کرده است.

در مقابل، پس از بازداشت چهار روزنامه نگار در آبان سال گذشته به اتهام این که «اعضای یک شبکه نفوذی دولت‌های غربی» هستند، تعدادی از افراد نزدیک به حسن روحانی از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، و علی مطهری، نماینده تهران درمجلس، درباره «تسویه حساب سیاسی» و «استفاده جناحی از موضوع نفوذ» هشدار داده بودند.

XS
SM
MD
LG