لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

معاون روحانی برنامه‌های «اقتصاد مقاومتی» را ابلاغ کرد


اسحاق جهانگیری
اسحاق جهانگیری

معاون رئیس‌جمهوری ایران، برنامه‌هایی را برای اجرای آنچه «اقتصاد مقاومتی» توصیف می‌شود، به سازمان‌های دولتی ابلاغ کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، سال ۱۳۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی» نام‌گذاری کرده است. رهبر جمهوری اسلامی بارها از این واژگان برای آنچه به نظر می‌رسد توصیف اقتصادی بدون وابستگی به کشورهای خارجی است، استفاده کرده است.

آقای خامنه‌ای در میانه فروردین ماه از اسحاق جهانگیری، معاون حسن روحانی خواست «نقش ویژه‌ای برای فرماندهی قرارگاه اقتصاد مقاومتی ایفا کند.»

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، ۳۰ فروردین ماه، گفته است آقای جهانگیری، «پروژه‌های مصوب كارگروه‌های برنامه ملی اقتصاد مقاومتی» را به برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی ابلاغ کرده است. وزارت نیرو، راه و شهرسازی، نفت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌هایی مانند مدیریت و برنامه ریزی كشور یا بانک مركزی ایران و نیز رادیو تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی، از جمله این دستگاه‌های اجرایی هستند.

بر اساس این ابلاغیه پروژه‌هایی اولویت‌داری که مشخص شده، در صدر برنامه‌های اجرایی دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرند.

پیش از این محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، گفته بود ۴۸ پروژه در میان ۲۴۰ پروژه دولت، برای تحقق «اقتصاد مقاومتی» در سال جاری تعریف شده است. به گفت آقای نوبخت این پروژه‌ها در زمینه‌هایی مانند کشاورزی، نفت و صنعت و معدن اجرایی خواهند شد.

بنا بر ابلاغیه اسحاق جهانگیری، پروژه‌های سال ۱۳۹۵ باید توسط «دستگاه مجری» با اولویت در چهارچوب آنچه «نظام یكپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی» نامیده شده، اجرا شوند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، معاون آقای روحانی، روز دوشنبه در عین حال تاکید کرده است که «راه اندازی تولید داخلی کشور، توسعه صادرات، و واگذاری طرح‌های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی از مهمترین‌ برنامه‌های دولت» در سال ۱۳۹۵ است.

فریدون خاوند، تحلیلگر اقتصادی، به رادیو فردا گفته است در مورد «اقتصاد مقاومتی» دو دیدگاه در ایران وجود دارد؛ «تیم اقتصادی دولت حسن روحانی که هوادار نزدیک شدن به اقتصاد بین‌المللی و ایجاد تحول در سیستم ‌اقتصادی‌ست» و دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی که «معقتد است پیشرفت‌های محسوسی در مورد رفع تحریم‌ها صورت نگرفته و می‌خواهد حالت بسته اقتصاد ایران را حفظ کند». [بیشتر بخوانید]

رهبر جمهوری اسلامی، به تازگی در دیداری که با نخست‌وزیر ایتالیا داشته نیز آمریکا را به «عمل نکردن» به تعداتش در مورد برجان متهم کرده و در عین حال گفته است رفت‌وآمد و مذاکرات شرکت‌های اروپایی با ایران نیز تا کنون «محسوس نبوده است».

سخنگوی کاخ سفید، ۲۷ فروردین گفته بود در توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، تعهدی در مورد دسترسی تهران به سیستم مالی آمریکا داده نشده و واشینگتن نیز چنین اقدامی را قابل بررسی نمی‌داند.

XS
SM
MD
LG