لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

نازنین زاغری: کشوری که به آن افتخار می‌کردیم، طلایی‌ترین روزهای بزرگ شدن دخترمان را از ما گرفت


نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی‌بریتانیایی زندانی در ایران به همراه دخترش گیسو
نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی‌بریتانیایی زندانی در ایران به همراه دخترش گیسو

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی‌بریتانیایی زندانی در ایران در نامه‌ای به همسرش در سالگرد ترک بریتانیا وسفر به ایران نوشته است : «کشوری که روزی به آن افتخار می‌کردیم، طلایی‌ترین روزهای بزرگ شدن دخترمان را از هر دویمان گرفت.»

نازنین زاغری درآغاز این نامه نوشته است:«یک سال از روزی که یکدیگر را در لندن در آغوش کشیده و بوسیدیم و من راهی ایران شدم می‌گذرد. گیسو و من تنها برای سفر دو هفته‌ای اسباب سفر بسته بودیم تا نوروز سال ۱۳۹۵ را در کنار خانوده‌ام در تهران سپری کنیم، سفری که هیچ بازگشتی به خانه نداشت.»

نازنین زاغری که برای تعطیلات نوروزی به ایران سفر کرده بود، ۱۵ فروردین ماه سال جاری هنگام خروج از ایران از سوی اطلاعات سپاه در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. هم اکنون گیسو، دختر دو ساله نازنین جدا از والدین خود و نزد خانواده مادرش زندگی می‌کند.

خانم زاغری به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال زندان محکوم شده است.

نازنین زاغری برای بنیاد تامسون رویترز، یک نهاد خیریه که مرکز آن در لندن است کار می کرد. این بنیاد از موسسه خبری تامسون رویترز و خبرگزاری رویترز کاملا مستقل است.

خانم زاغری در بخش دیگری از این نامه با اشاره به این «دردناک‌ترین قسمت ماجرا آنجاست که هیچ‌کدام از ما شاهد بزرگ شدن دخترمان نبودیم، هیچ‌یک از ما»، نوشته است: «گیسویمان بزرگ شده و قد کشیده است. او اکنون به خوبی می‌فهمد که پدر و مادرش در کنار یکدیگر نیستند، پدر در لندن و به دور از او، و مادر در اتاقی زندگی می‌کند، اتاق ملاقاتی که تمام این مدت، ما یکدیگر را در آن ملاقات می‌کردیم.»

خانم زاغری اضافه کرده است: «بی‌عدالتی نهفته در این لحظات با هیچ واژه‌ای قابل توصیف نیست، چه روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و چقدر از هم دور بوده‌ایم اما عشقمان عمیق‌تر از قبل شد.»

خانم جویس انلی که در گزارش رسانه‌های ایران از او به عنوان «معاون وزیر امور خارجه بریتانیا در امور حقوق بشر» یاد شده هفته گذشته در سخنانی در مجلس اعیان بریتانیا با اشاره به بازداشت نازنین زاغری‌ـ‌رتکلیف از عملکرد حقوق بشری ایران انتقاد کرده بود.

XS
SM
MD
LG