لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

در واکنش به ژنرال آمریکایی، ایران آمریکا را منشاء تروریسم در منطقه خواند


در واکنش به سخنان فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا که ایران را «بزرگ‌ترین تهدید بلندمدت برای ثبات منطقه» توصیف کرد، سخنگوی وزارت خارجه ایران سیاست‌های ایالات متحده را «عامل اصلی» شکل‌گیری گروه های تروریستی و «وضعیت ناپایدار» در منطقه خواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی روز شنبه، ۲۱ اسفند، گفت که «سیاست‌های نسنجیده و غلط آمریکا عامل اصلی وضعیت ناپایدار، پرتنش و بی‌ثبات منطقه خاورمیانه طی دهه های گذشته و سالیان اخیر بوده است».

وی تاکید کرد که «سرمنشاء اصلی شکل‌گیری تروریسم تکفیری و افراط گرایی» در منطقه خاورمیانه حضور آمریکا در این منطقه و «رفتارهای نابخردانه و توام با سوء نیّت» این کشور بوده است.

آقای قاسمی اعلام کرد که «ظهور گروه‌های تروریستی القاعده، داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های مشابه آنان تنها بخش کوچکی از نتایج» سیاست‌های گذشته آمریکا است.

وی آمریکا را متهم کرد که به عنوان «بزرگ‌ترین فروشنده و صادرکننده تسلیحات و جنگ‌افزارهای نظامی پیشرفته به دولت های خاص» در منطقه خاورمیانه «نقش مهم و بارزی در افزایش تنش، بحران، جنگ‌افروزی و تشدید فشارهای امنیتی و اختناق سیاسی در برخی کشورهای غرب آسیا داشته و دارد».

ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا موسوم به سنت‌کام، روز پنج‌شنبه هفته گذشته در کمیته نیروهای مسلح در سنا، ضمن ابراز نگرانی از فعالیت و نفوذ جمهوری اسلامی در عراق و سوریه، ایران را «بزرگ‌ترین تهدید بلندمدت» برای ثبات در منطقه خاورمیانه خواند.

دولت جدید آمریکا از آغاز کار خود بارها هشدار داده که در برابر اقدامات ایران در منطقه خواهد ایستاد.

در همین زمینه جیمز متیس، وزیر دفاع جدید آمریکا، روز سه‌شنبه، ۱۲ بهمن، طی تماسی تلفنی با همتای عربستانی خود اعلام کرد که آمریکا موافق جلوگیری از «مداخله» ایران در خاورمیانه است.

با تغییر دولت در آمریکا، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، نیز از تمایل دولت جدید ایالات متحده برای همکاری با عربستان و مقابله با حکومت ایران ابراز خوش‌بینی کرده است.

عربستان عضوی از ائتلاف تشکیل‌شده به رهبری آمریکا علیه شبه‌نظامیان حکومت اسلامی (داعش) در سوریه است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از توافق اتمی وین و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بارها تأکید کرد که جمهوری اسلامی درباره مسائل منطقه با آمریکا مذاکره نخواهد کرد و پیشنهاد این کشور برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش) را نیز رد کرده است.

وی همچنین آمریکا و بریتانیا را متهم کرده که گروه حکومت اسلامی (داعش) را برای مقابله با جمهوری اسلامی به راه انداخته‌اند.

مقامات دولت حسن روحانی نیز بارها عربستان سعودی را به حمایت از این گروه متهم کرده اند.

ایران از سوی شماری از کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی متهم به دخالت در امور عراق، سوریه و یمن است. در مقابل، تهران ریاض را به دخالت در امور داخلی این کشورها متهم می‌کند.

فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود در کمیته نیروهای مسلح در سنا از اقدامات قایق‌های ایرانی در خلیج فارس انتقاد کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران به این بخش از سخنان ژنرال جوزف ووتل واکنش نشان نداده است.

گزارش‌ها حاکی است که شناورهای سپاه پاسداران در تنگه هرمز روز شنبه گذشته خود را به ۵۵۰ متری کشتی رهگیری «یواس‌ان‌اس اینوینسیبل» رسانده و از همین رو «این ناو ناچار شد که مسیرش را تغییر دهد».

XS
SM
MD
LG