لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

ژنرال جوزف ووتل: ایران بزرگترین تهدید بلندمدت برای ثبات منطقه است


ژنرال جوزف ووتل
ژنرال جوزف ووتل

ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا، (سنتکام) روز پنج‌شنبه با حضور در کمیته نیروهای مسلح در سنا این کشور گفته است، ایران بزرگترین تهدید بلندمدت برای ثبات در منطقه است.

به گزارش وب سایت وزارت دفاع آمریکا، ژنرال جوزف ووتل تصریح کرده است: ستاد مرکزی ارتش آمریکا طی ۱۲ ماه گذشته به چالش‌های مهمی از جمله درعراق، سوریه، یمن، مصر صحرای سینا وتنگه باب المندب پرداخته است.

وی اضافه کرده است: ما همچنین با طیف وسیعی از فعالیت های بدنهاد ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه مواجه ایم.

ژنرال جوزف ووتل در ادامه تاکید کرده است: به نظر من ایران بزرگترین تهدید بلند مدت برای ثبات این بخش از جهان است.

فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا از فعالیت و نفوذ ایران در عراق و سوریه ابزار نگرانی کرده و گفته است: ایران می کوشد حکومت سوریه حفظ شود و از مراکز پر جمعیت شیعیان در این راستا بهره برداری کند.

ژنرال جوزف ووتل همچنین گفته است: حوزه مسئولیت سنتکام در برگیرنده منطقه وسیعی از خلیج فارس تا آسیای مرکزی است که منطقه‌ای بسیار پیچیده ای و شاهد درگیری و بی‌ثباتی است.

به گزارش بخش انگلیسی صدای آمریکا ژنرال جوزف ووتل همچنین تصریح کرده است ایران می کوشد از طریق بی‌ثبات کردن منطقه بتواند قدرت «مسلط منطقه» بشود.

طبق این گزارش وی همچنین از اقدامات مشترک ایران و روسیه برای حفظ حکومت بشار اسد ابراز نگرانی کرده است.

ایران و روسیه حامیان اصلی حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه هستند. در طی شش سال جنگ داخلی در سوریه صد هزار نفر کشته و میلیون ها نفر آواره شده اند.

«رفتار غیرحرفه ای و نا امن» در خلیج فارس

فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در بخش دیگری از اقدامات قایق‌های ایرانی در خلیج فارس انتقاد کرده است.

ژنرال جوزف ووتل گفته است: هیچ کشوری چنین رفتاری را در خلیج فارس ندارد.

گزارش‌ها حاکی است که شناورهای سپاه پاسداران در تنگه هرمز روز شنبه گذشته خود را به ۵۵۰ متری کشتی رهگیری«یواس‌ان‌اس اینوینسیبل» رسانده و «این ناو ناچار شد که مسیرش را تغییر دهد».

فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا تاکید کرده است: آنها را می بایست برای این رفتارها پاسخگو کرد و چنین اقدامات غیر حرفه‌ای، ناامن و نامتعارف را باید افشا کرد.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفیدنیز روز گذشته در خصوص رویارویی در تنگه هرمز گفته بود، رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که اقدامات تحریک آمیز ایران تحمل نخواهد شد.

احتمال اعزام نیروهای بیشتر

ژنرال جوزف ووتل در بخشی دیگری از اظهارات خود گفته است: شما می توانید خیلی روشن مشاهده کنیدکه ما در سراسر منطقه تحت مسئولیت خود از در عراق، سوریه، یمن و دیگر مناطق ما به نیروهای محلی متکی هستیم.

وی اضافه کرده است: جنگ علیه گروه حکومت اسلامی وارد سومین سال خود شده است و عملیات نظامی برای شکست دادن این گروه در جریان است.

فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا با این حال تصریح کرده است: اگر می خواهیم در این نطقه از جهان ثبات بلند مدت برقرار شود، باید به عوامل ریشه ای که باعث این ثباتی ها شده، پرداخت.

ژنرال جوزف ووتل همچنین از احتمال اعزام نیروهای بیشتر به عراق و سوریه صحبت کرده است.

روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داده بودند که آمریکا شماری از تفنگداران دریایی خود را «مجهز به جنگ‌افزار سنگین» به سوریه می‌فرستد.

XS
SM
MD
LG