لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

واکنش پنتاگون به نزدیک‌شدن شناورهای سپاه به ناو رهگیر آمریکا: «ناامن و غیرحرفه‌ای»


ناو سبک «اینوینسیبل» از سال ۲۰۱۲ به این سو در خلیج فارس ماموریت انجام می‌دهد و کشتی‌های بریتانیایی نیز معمولا آن را همراهی می‌کنند
ناو سبک «اینوینسیبل» از سال ۲۰۱۲ به این سو در خلیج فارس ماموریت انجام می‌دهد و کشتی‌های بریتانیایی نیز معمولا آن را همراهی می‌کنند

وزارت دفاع آمریکا در واکنش به تازه‌ترین رویارویی شناورهای سپاه پاسداران ایران و یک ناو رهگیری ایالات متحده در تنگه هرمز، اقدام ایران را «ناامن و غیرحرفه‌ای» نامیده‌است. پنتاگون می‌گوید شناورهای ایرانی، اخیرا، دو بار به این ناو نزدیک شده‌اند.

سخنگوی پنتاگون، ۱۶ اسفند ماه به‌طور رسمی اعلام کرده است که در تاریخ ۱۲ اسفند ماه یک ناوچه ایرانی به ۱۵۰ متری ناو سبک «اینوینسیبل» نزدیک شده‌است. واقعه دومی نیز دو روز بعد در ۱۴ اسفند ماه رخ داده و باز هم چند شناور کوچک به ۳۵۰ متری «اینوینسبل» و سه کشتی نیروی دریایی بریتانیا نزدیک شده‌اند.

ساعاتی پیش از گفته‌های سخنگوی پنتاگون، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولت ایالات متحده گزارش داده بود که شناورهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی خود را به ۵۵۰ متری کشتی رهگیری «یواس‌ان‌اس اینوینسبل» رسانده‌اند و «این ناو ناچار شد که مسیرش را تغییر دهد».

حسین آرین کارشناس نظامی به رادیو فردا گفته است این ناو سبک آمریکایی به «فرماندهی ترابری دریایی» آن کشور تعلق دارد و کار آن رهگیری پرتاب موشک‌های بالستیک است. این ناو در آب‌های خلیج فارس و اقیانوس هند گشت‌زنی می‌کند.

کاپیتان جف دیویس، سخنگوی پنتاگون، گفته در هر دو رویارویی در ۱۲ و ۱۴ اسفند ماه، کشتی آمریکایی مجبور شده تغییر مسیر دهد. به گفته کاپیتان دیویس تغییر مسیر برای آن صورت گرفته تا از برخورد احتمالی، ناشی از آنچه «ترکیبی از رفتار ناامن یا غیرحرفه‌ای» نامیده، جلوگیری شود.

سخنگوی پنتاگون می‌گوید «این موضوع نگران‌کننده است. چنین چیزی می‌تواند به یک اشتباه محاسباتی یا تحریک اتفاقی منجر شود که ما خواستار آن‌ها نیستیم».

این مقام وزارت دفاع در عین حال افزوده است که «ما تا پیش از این واقعه اخیر، شاهد بهبودهایی در رفتار ایران بودیم».

هر ساله شماری از این رویارویی‌ها بین ناوهای آمریکایی و شناورهای ایرانی رخ می‌دهد؛ ماموریت‌های آبی ایران در خلیج فارس به نیروی دریایی سپاه پاسداران واگذار شده و این شناورها تقریبا همیشه وابسته به این نهاد نظامی هستند.

مقام‌های آمریکایی بارها اقدامات شناورهای سپاه در نزدیک‌شدن به ناوهای آن کشور را «غیرحرفه‌ای» و «ناایمن» توصیف کرده‌اند. مقام‌های کاخ سفید پیش از این نیز در مورد «خطر اشتباه محاسباتی» ناشی از این رویارویی‌ها هشدار داده‌ بودند.

از سوی دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی همواره می‌گویند ماموریت شناورها در مرزهای آبی ایران انجام می‌شود. وزارت دفاع ایران می‌گوید نظارت یکان‌های دریایی ایران بر رفت‌و‌آمد شناور‌های خارجی در خلیج فارس «به طور طبیعی در آب‌های سرزمینی ایران صورت می‌گیرد».

دونالد ترامپ، در زمان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود در صورت پیروزی، اگر شناورهای تندروی ایرانی برای ناوهای آمریکایی «مزاحمتی ایجاد کنند» او دستور خواهد داد تا شناورها هدف قرار گیرند. آقای ترامپ در شهریور ماه گذشته گفته بود «وقتی آن‌ها بخواهند با قایق‌های کوچکشان دور ناوشکن‌های زیبای ما بچرخند… به آنها شلیک کرده و از آب‌ها بیرون انداخته خواهند شد».

چند روز پیش از این سخنرانی بود که هفت شناور سپاه خود را به نزدیک یک کشتی جنگی آمریکایی رسانده بودند و این کشتی نیز برای جلوگیری از برخورد احتمالی تغییر مسیر داده بود.

XS
SM
MD
LG