لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

حسن روحانی از رشد اقتصادی «۱۱.۶ درصدی» ایران خبر داد


در روزهایی که انتقادات از عملکرد اقتصادی دولت بالا گرفته، حسن روحانی تلاش می‌کند تا از عملکرد خود دفاع کند.
در روزهایی که انتقادات از عملکرد اقتصادی دولت بالا گرفته، حسن روحانی تلاش می‌کند تا از عملکرد خود دفاع کند.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، می‌گوید که نرخ رشد اقتصادی ایران در ۹ ماه از سال ۱۳۹۵ به رقم ۱۱.۶ درصد رسیده است.

آقای روحانی روز دوشنبه ۲۳ اسفند گفت که این رقم بر مبنای گزارش بانک مرکزی اعلام می‌شود.

رییس‌جمهوری ایران افزود «رشد اقتصادی دو رقمی را نه تنها دشمنان، بلکه بسیاری از دوستان ما در داخل کشور هم باور نمی‌کردند و این تحول بسیار بزرگی است».

بانک مرکزی ایران نیز در همین روز، نرخ رشد ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۵ را ۱۱.۶ درصد اعلام کرد.

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی، گفت که «رشد تولید ناخالص داخلی در ۹ ماهه اول سال جاری روند صعودی داشته است».

آقای قربانی، رشد تولید ناخالص داخلی «بدون نفت» در همین مدت را ۱.۹ درصد اعلام کرد و افزود: «رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت روند مستمر بهبود را طی کرده است به طوری که این رقم در فصل اول سال جاری منفی ۱.۵ درصد است که در فصل دوم به مثبت ۲.۸ درصد رسیده و در سه ماهه سوم به ۴.۶ درصد ارتقا پیدا کرده است».

در روزهایی که انتقادات از عملکرد اقتصادی دولت حسن روحانی در داخل ایران بالا گرفته است، رییس‌جمهوری و مقام‌های اقتصادی دولت او تلاش می‌کنند تا از عملکرد خود دفاع کنند.

تنها چند روز پیش از سخنان تازه آقای روحانی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با ابراز تردید درباره درست بودن آمارهای دولت درباره بهبود وضعیت اقتصاد مردم گفت که «اینها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اثر نمی‌گذارد».

دو روز پیش از آقای خامنه‌ای هم احمد جنتی، رییس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان، از رییس‌جمهوری خواسته بود تا گزارشی از اجرای «اقتصاد مقاومتی» به مردم ارائه دهد و «کارهایی که انجام داده را روی زمین و نه صرفاً با سخن گفتن، نشان دهد».

آقای جنتی همچنین از حسن روحانی خواسته بود که «اگر به اقتصاد مقاومتی عمل نکرده، حتی‌المقدور از مردم عذرخواهی کند».

یک روز بعد اما آقای روحانی، پرسش درباره این که دولت در «اقتصاد مقاومتی» موفق بوده‌ را «سوالی نامربوط» و «بدترین سوال» خواند.

در روز ۲۲ اسفند نیز نامه ۴۰ استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی نزدیک به جناح اصولگرا خطاب به حسن روحانی منتشر شد که در آن با انتقاد از وضعیت اقتصادی ایران به وی‍ژه در حوزه «اشتغال جوانان، ترازنامه بانک‌ها، بدهی دولت و رکود در واحدهای تولیدی»، گفته شد که اقتصاد کشور «در وضعیت بسیار خطرناکی» قرار گرفته است.

در این نامه خطاب به رییس‌جمهوری ایران گفته شد: «کاش از ابتدای کار دولت، به توصیه‌های مکرر و خیرخواهانه عمل می‌کردید و سیاست‌های اقتصادی دولت را به نتایج مذاکرات گره نمی‌زدید. وقتی علنا و صریحا به جامعه وعده فتح‌الفتوح و حل همه مشکلات بعد از توافق هسته‌ای دادید، طبیعی بود که فعالان اقتصادی از هر سرمایه‌گذاری و کاری دست کشیدند و تصمیم‌های کاری را به تعویق انداختند تا نتایج برجام را ببینند و متاسفانه شد آنچه نباید می‌شد: رکود فراگیر و هم‌افزا، کسب وکارها را فلج کرده و بسیاری از واحدهای تولیدی را در معرض ورشکستگی و تعطیلی کشانده است».

اما رییس‌جمهوری ایران در سخنان روز دوشنبه خود گفت که در دولت او «با وجود اینکه درآمد نفت حتی در مقطعی به حدود یک سوم الی یک چهارم کاهش یافت اما تلاطمی در بازار به وجود نیامد و زندگی مردم دچار اختلال نشد که این موضوع می‌تواند بزرگترین معیار برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی باشد».

در همین روز، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری ایران، نیز «عملکرد دولت در اقتصاد مقاومتی» را «افتخارآفرین» توصیف کرد و علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد نیز گفت که دولت روحانی «توفیقات قابل ملاحظه‌ای در زمینه اقتصاد مقاومتی» داشته است.

XS
SM
MD
LG