لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

پاسخ معاون روحانی به انتقادها از عملکرد دولت در زمینه «اقتصاد مقاومتی»


اسحاق جهانگیری رئیس «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» نیز هست.
اسحاق جهانگیری رئیس «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» نیز هست.

یک روز پس از انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از دولت حسن روحانی، معاون اول رئیس جمهوری ایران در نامه‌ای به رئیس مجلس خبرگان ضمن رد انتقادها از عملکرد دولت درباره «اقتصاد مقاومتی» اظهار کرد که کسانی که خود باید «پاسخگوی» اقدامات‌شان در این باره باشند «دولت را استیضاح می‌کنند».

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، در این نامه که روز جمعه، ۲۰ اسفند، در رسانه های ایران از جمله خبرگزاری ایرنا منتشر شد خبر داد که خواستار حضور در نشست مجلس خبرگان رهبری برای ارائه گزارش درباره اقدامات دولت بوده، اما به او این فرصت داده نشده است.

وی در نامه به احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان و منتقد دولت، تاکید کرد که اقتصاد ایران در سال ۹۵ نسبت به سال‌های قبل «مقاومتی‌تر شده» و دولت در این باره «عملکردی فراتر از حد انتظار» داشته است.

دفاعیه معاون روحانی از جنبه‌ای دیگر در تضاد با نظر آیت‌الله خامنه‌ای قرار می‌گیرد که ظاهرا معتقد است «اقتصاد مقاومتی» در دستان دولت به جایی نرسیده و دست‌کم تاکنون اثرگذار نبوده است.

روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفندماه، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری ضمن ابراز تردید درباره درست بودن آمارهای دولت درباره بهبود وضعیت اقتصاد مردم گفت که «اینها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اثر نمی‌گذارد».

اسحاق جهانگیری که رئیس «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» است روز جمعه خبر داد که گزارشی از اقدامات این ستاد را به پیوست نامه خود به آقای جنتی ارسال کرده و خواستار آن شده که این گزارش در نشست مجلس خبرگان رهبری قرائت شود.

وی اعلام کرد که با ارسال پیامی از طریق معاون امور مجلس رئیس جمهوری، برای حضور در نشست مجلس خبرگان رهبری و ارائه گزارش از عملکرد دولت و همچنین پاسخگویی به نمایندگان این مجلس اعلام آمادگی کرده، اما حضور او «میسر» نشده است.

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان، روز سه‌شنبه گذشته در نشست این مجلس از حسن روحانی خواست که از اقدامات دولت برای عملی شدن «اقتصاد مقاومتی» گزارش دهد و «اگر به اقتصاد مقاومتی عمل نکرده، حتی المقدور از مردم عذرخواهی کند».

یک روز بعد حسن روحانی در واکنش به این سخنان، پرسش درباره این که دولت در «اقتصاد مقاومتی» موفق بوده‌ را «سوالی نامربوط» و «بدترین سوال» خواند.

آقای روحانی گفت: «ما قطعاً پیروز اقتصاد مقاومتی هستیم. چرا که یک ملت بزرگ، دولت کارآمد و رهبری فرهیخته و آگاه داریم که هدایتگری می‌کنند و مردم در صحنه هستند و دولت نیز به وظیفه خود عمل می‌کند.»

آقای جهانگیری در نامه خود به احمد جنتی همچنین تاکید می‌کند که «ترمیم بیماری‌های مزمن و دیرپای اقتصاد ایران همدلی، همکاری و مشارکت بیشتر و زمان طولانی‌تری می طلبد».

وی یادآور شد که مخاطب سیاست های ابلاغ شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی درباره «اقتصاد مقاومتی» تنها دولت نبوده و «همه ارکان نظام بودند».

به گفته آقای جهانگیری، «دولت علیرغم سازماندهی ویژه و اهتمام گسترده به موضوع، همواره مورد استیضاح کسانی قرار می گیرد که خود نیز بایستی پاسخگوی اقدامات خود باشند» و باید به مردم و رهبر جمهوری اسلامی «توضیح دهند که در تحقق این سیاست ها چه اقداماتی انجام داده اند».

آیت‌الله خامنه‌ای روز پنج‌شنبه تاکید کرد که در سال ۹۴ «حرکت مطلوبی» درباره «اقتصاد مقاومتی» انجام نشده و به همین دلیل سال ۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کرده است.

«اقتصاد مقاومتی» که به معنای وابسته نبودن اقتصاد کشور به خارج است برای شرایط تحریم ایران طراحی شد و رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته بارها بر اجرای آن تاکید کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای اواسط فروردین‌ماه از آقای جهانگیری خواست که نقش ویژه‌ای در «فرماندهی قرارگاه اقتصاد مقاومتی» ایفا کند.

در پی این درخواست، اسحاق جهانگیری در روز ۳۰ فروردین‌ماه برنامه‌هایی را برای اجرای آنچه «اقتصاد مقاومتی» توصیف می‌شود، به سازمان‌های دولتی ابلاغ کرد.

در همین حال «قرارگاه اقتصاد مقاومتی» نیز در دولت تشکیل شده است.

تاکید آیت‌الله خامنه‌ای بر اجرای «اقتصاد مقاومتی» در حالی است که برخی از اقتصاددانان و چهره‌های سیاسی نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی را یکی از موانع اصلی اجرای «اقتصاد مقاومتی» و همچنین شفاف‌سازی در اقتصاد ایران خوانده اند.

از جمله مجید فراهانی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان، پیش از این اشاره کرده است که «اگر اقتصاد مقاومتی به معنای تأسیس اقتصاد بدون نفت و ادارۀ کشور به یاری مالیات ها است، هم اکنون بیش از ۴۰ درصد اقتصاد ایران در اختیار بنیادها و نهادهایی است که یک ریال هم مالیات نمی دهند و با اتکا به رانت قدرت تمام طرح های ملی و عمرانی را در رقابتی نابرابر و غیرمنصفانه تصاحب می‌کنند».

XS
SM
MD
LG