لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۷

تهران خواستار لغو ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران شد


کاظم غریب‌آبادی، معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران
کاظم غریب‌آبادی، معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران

نماینده ایران در سی و چهارمین اجلاس شورای حقوق بشرسازمان ملل بار دیگر انتصاب گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران را «حاصل اقدام سیاسی و گزینشی شورای حقوق بشر» خواند و خواهان پایان بخشیدن به ماموریت وی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، کاظم غریب‌آبادی، معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، روز دوشنبه، ۲۳ اسفند، در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، سوئیس، در عین حال گفت که مقامات جمهوری اسلامی «چهار بار» با گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران دیدار کرده‌اند.

به گفته آقای غریب‌آبادی، ایران «دو دور از فرایند مکانیسم دوره‌ای جهانی (یو پی آر) را پشت سر گذاشته» و گزارشات دوره‌ای خود را «به طور منظم» به نهادهای معاهداتی حقوق بشری ارائه می‌کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:33 0:00
لینک مستقیم


وی همچنین خبر داد که جمهوری اسلامی «به طور اصولی» با «درخواست گزارشگر ویژه اقدامات قهری یک‌جانبه برای بازدید از ایران موافقت کرده» است.

آقای غریب‌آبادی همچنین اعلام کرد که مقامات جمهوری اسلامی در طول دو سال گذشته، چهار بار با گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران و همچنین گزارشگران ویژه اقلیت‌ها، فروش کودکان و اقدامات قهری یک‌جانبه دیدار کرده‌اند.

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران خبر داد که قرار است گزارشگران ویژه حقوق بشر در ایران و اقدامات قهری یک‌جانبه، در این هفته نیز با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کنند.

وی همچنین اعلام کرد که ایران در طول دو سال گذشته، پانزده دور گفت‌وگوی دوجانبه حقوق بشری با ده کشور و اتحادیه اروپا با هدف «ارتقای حقوق بشر و تبادل تجربیات و بهترین رویه ها» برگزار کرده است.

سخنان معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره دیدار چندباره با گزارشگران سازمان ملل در حالی بیان می‌شود که زید رعدالحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز سه‌شنبه، ۲۴ شهریور، از «عدم همکاری» برخی کشورها از جمله ایران با این شورا انتقاد کرده بود.

به گفته این مقام سازمان ملل، مقام‌های جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۳ میلادی به بازرسان این نهاد بین‌المللی اجازه بازدید از ایران را نداده‌اند.

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران این اظهارات را «نادرست و ادعاهای غیرواقعی» خوانده و ادعا کرده است که بارها از کمیسر سابق و فعلی برای سفر به ایران رسما دعوت کرده، اما جوابی نگرفته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در سال ۹۳ از دیدار مقامات «قضایی و دیپلماتیک» ایران با احمد شهید خبر داده بودند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران را «به رسمیت نمی‌شناسد».

احمد شهید در سال ۲۰۱۱ به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران منصوب شد. جمهوری اسلامی همواره گزارش‌های آقای شهید را نیز «سیاسی» و عاری از واقعیت می‌خواند و هرگز به او اجازه سفر به ایران را نداد.

خانم عاصمه جهانگیر سال گذشته جانشین احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، شد.

واکنش نماینده ایران به گزارش عاصمه جهانگیر

عاصمه جهانگیر روز دوشنبه در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با اشاره به اعدام‌ها، احکام جدید زندان و افزایش فشار بر فعالان سیاسی در ایران گفت که وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی «به حد هشدار رسیده است».

به گفته خانم جهانگیر، در سال گذشته میلادی دست‌کم ۵۳۰ تن در ایران اعدام شدند که حداقل پنج نفر از آنان زیر هجده سال داشتند.

وی اعلام کرد در سال جاری میلادی نیز تاکنون دست‌کم ۱۵۶ تن در ایران اعدام شده‌اند.

در مقابل آقای غریب‌آبادی نخستین گزارش خانم جهانگیر را «مشحون از ادعاهای بی‌اساس» خوانده و گفت که پاسخ رسمی ۱۰۲ صفحه‌ای ایران «اصلا در این گزارش منعکس نشده است».

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران تاکید کرد که «رویکرد غیرسازندهِ» گزارشگر ویژه در امور حقوق بشر در ایران در «مواضع عمومی و بیانیه های وی نیز تداوم یافته است».

روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفند، نیز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اعلام کرد که پاسخ ایران در گزارش اخیر خانم جهانگیر «کاملا نادیده گرفته شده که این مسئله اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری گزارشگر را خدشه‌دار می‌سازد».

پاسخ ایران به گزارش عاصمه جهانگیر تاکنون در رسانه‌های کشور منتشر نشده است.

عاصمه جهانگیر در نخستین گزارش خود تصریح کرده است، بهبودی در کارنامه حقوق بشر ایران حاصل نشده است و محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی همچنان در این کشور ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG