لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

کره شمالی می‌گوید «موتور موشک» پیشرفته‌ای را آزمایش کرده‌است


کیم جونگ‌اون در میان نظامیان کره شمالی
کیم جونگ‌اون در میان نظامیان کره شمالی

کره شمالی ۲۹ اسفند ماه اعلام کرد یک موتور پیشرفته با رانش بالا،‌ برای کارگذاری در موشک، را آزمایش کرده‌است.

رسانه‌های رسمی کره شمالی کیم جونگ‌اون را در پرتاب‌گر «تونگ‌چانگ» نشان داده‌اند و به نقل از او گفته‌اند این موتور «تولد تازه‌ای» در صنایع موشکی آن کشور است.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، کیم جونگ‌اون، رهبر آن کشور به محل پرتاب ماهواره «سو‌هه» رفته است تا بر کارکرد موتور تازه، از نزدیک نظارت کند. این خبرگزاری به نقل از آقای کیم می‌گوید او «تاکید کرده‌است که موفقیت در آزمایش این موتور، یک تحول تازه و چشم‌گیر تاریخی‌ست و تولد تازه‌‌ای در صنایع موشکی جوچه‌-بنیاد است».

«جوچه»، ایدئولوژی ساخته‌وپرداخته در کره شمالی در پی آغاز حیات سیاسی این کشور و حکومت خاندان کیم است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گفته موتوری که آزمایش شده به آن کشور کمک می‌کند تا به «ظرفیت‌های بالای جهانی» در پرتاب ماهواره دست پیدا کند. آنچه تاکیدی‌ست بر این موضوع که این موتور برای استفاده در موشک‌های دوربرد، ساخته یا بهینه‌سازی شده‌است.

به گفته این خبرگزاری، رهبر کره شمالی می‌گوید «جهان به‌زودی نتیجه شکوهمند آزمایش پیروزمندانه امروز را نظاره خواهد کرد».

کره شمالی تا کنون پنج بار دست به آزمایش هسته‌ای زده و انواعی از موشک‌های ساخت خود را نیز آزمایش کرده‌است. بنا بر باور عمومی تحلیلگران، پیونگ‌یانگ در تلاش برای کوچک‌کردن کلاهک‌های هسته‌ای، یا به عبارتی سوار کردن آن‌ها بر موشک‌ها، و نیز در تلاش برای ساخت موفقیت‌آمیز موشک‌های دوربردی‌ست که به خاک ایالات متحده برسند.

کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، خود در پیامی به مناسبت فرا رسیدن سال نوی میلادی، گفته بود «ما در مراحل پایانی آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما هستیم» و پیونگ‌یانگ «اکنون قدرت نظامی ِ شرق است و قوی‌ترین دشمن آن نیز قادر نیست هیچ اقدامی علیه آن انجام دهد».

انتشار گزارش مربوط به آزمایش موتور موشک تازه‌ با حضور رهبر کره شمالی، ساعاتی پس از آن انجام شده که رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، که به چین رفته، در مورد «خطرناک شدن» تنش در شبه‌جزیره کره هشدار داده‌است.

آقای تیلرسون در پی دیدار با هم‌تای چینی خود گفته بود واشینگتن و پکن، «دیدگاه مشترکی» در مورد وضعیت شبه‌جزیره کره دارند.

دو روز پیش از آن وزیر خارجه آمریکا گفته بود «صبر استراتژیک آمریکا به ‌پایان رسیده و در صورتی‌که تهدید کره‌شمالی افزایش یابد، عملیات نظامی یکی از گزینه‌های روی میز است».

XS
SM
MD
LG