لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

تیلرسون: تنش در شبه جزیره کره به مرحله خطرناکی رسیده است


رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه ۲۸ اسفند، پس از دیدار با همتای چینی خود در پکن گفت که تنش در شبه‌جزیره کره به مرحله خطرناک رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد مذاکراتش با وانگ یی، همتای چینی خود،‌ اشاره کرد که دو کشور، به عقیده او،‌ «دیدگاه مشترکی» در مورد وضعیت شبه جزیره کره دارند

او افزود که آمریکا و چین برای تغییر سیاست های حکومت پیونگ یانگ و دور کردن آن از توسعه سلاح های هسته ای با هم کار خواهند کرد.

آقای تیلرسون اوایل صبح روز شنبه برای سفری دو روزه وارد چین شده است. قرر است وی با رئیس جمهوری چین نیز دیدار کند.

وانگ ایی، وزیر خارجه چین، ‌روز ۱۸ اسفند از پیونگ‌یانگ خواسته‌ بود برای حل بحران در شبه جزیره کره، در گام نخست، اقدامات موشکی و اتمی خود را معلق کند. پکن در عین حال خواسته بود تا در واکنش به این موضوع،‌ مانور نظامی آمریکا و کره جنوبی نیز متوقف شود.

چین مهم‌ترین حامی سیاسی کره شمالی‌ست و بنا بر برآوردها، از خریداران اصلی محصولات خام آن کشور نیز به شمار می‌رود که خود از منابع مهم درآمدی پیونگ‌یانگ است.

وزیر امور خارجه آمریکا‌ روز پنجشنبه ۲۶ اسفند در سئول، ‌پایتخت کره جنوبی،‌ گفته بود: «صبر استراتژیک آمریکا به ‌پایان رسیده و در صورتی‌که تهدید کره‌شمالی افزایش یابد، عملیات نظامی یکی از گزینه‌های روی میز است.»

او تهدید کرده بود که هر گونه اقدام تهدیدآمیز از سوی کره شمالی با هدف کره جنوبی «با واکنشی متناسب» پاسخ داده خواهد شد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، نیز روز جمعه ۲۷ اسفند، در توییتر خود نوشته بود که «کره‌شمالی رفتار خیلی بدی درپیش گرفته و آمریکا را به‌تعبیر او سال‌ها بازی داده و چین کمک زیادی به واشینگتن نکرده است.»

کره شمالی از سال گذشته دو آزمایش اتمی و ‌آزمایش‌های موشکی متعددی انجام داده است. این کشور در ماه جاری میلادی چند موشک به دریای ژاپن شلیک کرد.

در این ارتباط، کره شمالی هفته پیش در واکنش به مانور نظامی سالانه آمریکا و کره جنوبی که از نظر پیونگ یانگ، تهدید مستقیم تلقی می‌شود، چهار موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن شلیک کرد.

پس از آن واشینگتن اعلام کرد که سیستم دفاع موشکی «تاد» را در کره جنوبی مستقر می کند. این موضوع انتقاد چین، روسیه و کره شمالی را به دنبال داشت.

با این همه،‌ آمریکا گفته که این سامانه برای دفاع از سئول در مقابل تهدیدهای کره‌شمالی است.

رکس تیلرسون،‌ وزیر امور خارجه آمریکا،‌ روز پنجشنبه در سئول از استقرار سیستم دفاع موشکی در کره جنوبی دفاع کرده بود.

XS
SM
MD
LG