لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

انتقاد ترامپ از توافق اتمی با ایران در دیدار با نخست‌وزیر عراق


این اولین دیدار نخست‌وزیر عراق و ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا است
این اولین دیدار نخست‌وزیر عراق و ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا است

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در دیدار با نخست‌وزیر عراق، در واشینگتن، به انتقاد از توافق اتمی میان ایران، آمریکا و پنج قدرت جهانی پرداخته و گفته «هیچ‌کس» نمی‌داند چرا باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین، این توافق را امضا کرده‌است.

در نخستین دیدار میان ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا و حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، دونالد ترامپ گفته است موضوع ایران، یکی از موضوعاتی‌ست که دو طرف، در مورد آن مذاکره خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده از منتقدان توافق اتمی‌ست و زمانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود در صورت پیروزی آن را لغو خواهد کرد. آقای ترامپ گفته بود «من مدت‌‌هاست سرم در کار حساب و کتاب است. می‌دانم چگونه باید یک توافق تهیه کرد. بگذارید به شما بگویم؛ این توافق فاجعه‌بار است. برای آمریکا، برای اسرائیل، و برای تمام خاورمیانه».

با این وجود مقام‌های دولت ترامپ، از جمله وزیر خارجه آن کشور، تمایل آمریکا به لغو یک‌طرفه توافق با ایران را رد کرده‌اند. مقام‌های ایران نیز می‌گویند توافق اتمی، توافقی چندجانبه است و نه توافقی میان تهران و واشینگتن، که در مورد آن قطعنامه‌ای نیز به تصویب شورای امنیت رسیده‌است.

باراک اوباما، و دولت او، همواره از توافق شکل‌گرفته میان تهران و قدرت‌های جهانی دفاع کرده و می‌گویند این توافق جلوی دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای را می‌گیرد.

یکی از مقام‌های کاخ سفید پیش از آغاز گفت‌وگوها به خبرنگاران گفته بود آقای ترامپ با آقای عبادی در مورد روابط با ایران نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

دولت عراق، روابط نزدیکی با ایران دارد و تهران از شبه‌نظامیان عمدتا شیعه درگیر با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» نیز حمایت می‌کند.

حیدر عبادی، در بهمن ماه سال گذشته، پس از نخستین مکالمه تلفنی خود با دونالد ترامپ، اعلام کرد کشورش در هیچ یک از درگیری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای وارد نخواهد شد؛ اظهاراتی که در پیوند با تنش‌ها میان ایالات متحده و تهران، توصیف شده‌ بود. ←​بیشتر بخوانید

از دیگر موضوعات مطرح‌شده در گفت‌وگوهای ترامپ و عبادی که با رسانه‌های در میان گذاشته شده، جنگ عراق و سپس خروج نیروهای عملیاتی آمریکا از آن کشور بود.

آقای ترامپ از سیاست‌های هر دو رئیس‌جمهوری قبلی در این مورد انتقاد کرده‌است. به گفته رئیس‌جمهوری فعلی، ایالات متحده، در درجه اول «احتمالا نباید وارد عراق می‌شد» و پس از جنگ عراق و سرنگونی صدام حسین، «قطعا نباید (عراق را) ترک می‌کردیم که باعث شده خلا ایجاد شود».

آقای ترامپ از سربازان عراقی در جنگ با نفرات داعش، برای بازپس‌گیری کنترل مناطقی که این گروه در سال‌های ۲۰۱۴ و پس از آن تصرف کرد، ستایش کرده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا و دولت او بارها تاکید کرده‌اند که نبردها با حکومت خودخوانده اسلامی تشدید خواهد شد. ترامپ می‌گوید «تروریسم اسلام افراطی» را «ریشه‌کن» خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG