لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

تحقیقات ائتلاف در مورد گزارش کشته‌شدن ده‌ها غیرنظامی در حملات هوایی در موصل


این تصویر از ۲۳ مارس نیروهای پلیس عراق را در منطقه‌ای از موصل نشان می‌دهد
این تصویر از ۲۳ مارس نیروهای پلیس عراق را در منطقه‌ای از موصل نشان می‌دهد

به گزارش رسانه‌های ایالات متحده، ائتلاف به رهبری آمریکا در مورد حمله یا حملاتی هوایی که به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی در غرب موصل انجامیده، تحقیقاتی انجام می‌دهد.

ائتلافی به رهبری ایالات متحده در سوریه و عراق مشغول نبرد با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» است و موصل، مهم‌ترین مرکز حضور این گروه در عراق، در حال حاضر صحنه درگیری‌های زمینی و حملات هوایی‌ست.

خبرگزاری کردی «روداو» و نیز آسوشیتدپرس می‌گویند در دو حمله هوایی به منطقه «جدیده»، شماری از غیرنظامیان کشته شده‌اند. این خبرگزاری‌ها به نقل از شماری از ساکنان این منطقه گفته‌اند «۱۳۷ نفر» در یکی از ساختمان‌هایی بودند که هدف قرار گرفته است.

گزارش‌ آسوشیتدپرس حاکی‌ست که یک حمله هوایی در روز ۱۳ مارس و حمله هوایی دیگری، چهار روز بعد -۱۷ مارس- رخ داده‌است.

یکی از شاهدان به آسوشیتدپرس گفته است افرادی که در ساختمان بودند، به خاطر حملات هوایی، در آن پناه گرفته بودند. روداد گفته علاوه بر ۱۳۷ نفر در این ساختمان که احتمالا بیشتر آن‌ها نیز غیرنظامی بودند، ۱۰۰ نفر دیگر نیز در «حمله هوایی» دیگری در همان نزدیکی کشته شده‌اند.

نیروهای امدادی به تازگی توانسته‌اند به محل دسترسی پیدا کنند و اجساد شماری از قربانیان در روز جمعه توسط نیروهای عراقی از خرابه‌ها خارج شده‌است.

در بیانیه‌ای که آسوشیتدپرس نقل کرده، ائتلاف به رهبری ایالات متحده گفته در مورد «گزارش‌ مطرح‌شده»، تحقیقاتی انجام می‌شود.

روزنامه «ایندیپندنت» به نقل از کاپیتان تیموتی آیریش، یکی از سخنگویان ستاد فرماندهی مرکزی، که هماهنگ‌کننده اقدامات نظامی در عراق است، می‌گوید آن‌ها «همه گزارش‌ها در مورد کشته‌شدن غیرنظامیان را با دقت بررسی می‌کنند… ائتلاف به‌شدت تلاش می‌کند در حملات هوایی خود، و مطابقت آن‌ها با قوانین [بین‌المللی] درگیری‌های نظامی، دقیق باشد».

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از سرهنگ جوزف اسکروکا، سخنگوی ستاد ائتلاف در بغداد، گفته تحقیقاتی در مورد حملاتی بین ۱۷ مارس و روز پنج‌شنبه گذشته در جریان است.

حمله نیروهای ارتش، شبه‌نظامیان حامی دولت مرکزی بغداد و پیش‌مرگه‌های کرد عراق با حمایت هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده، برای پازپس‌گیری موصل، از مهر ماه گذشته آغاز شد. نیروهای دولتی پس از تصرف ماطق شرقی، اکنون در حال نبرد در بخش غربی شهر هستد.

عمده جمعیت شهری موصل ساکن مناطق غربی هستند. نبردها برای بازپس‌گیری موصل، پیش از آغاز نیز با نگرانی‌هایی در مورد وضعیت غیرنظامیان، قربانی‌شدن آن‌ها، استفاده از آن‌ها به‌عنوان سپر انسانی توسط داعش و آوارگی‌های ناشی از درگیری‌ها همراه شده بود. گفته می‌شود بیش از ۴۰۰ هزار غیرنظامی در مناطق غربی موصل گیر افتاده‌اند.

XS
SM
MD
LG