لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

فلین در قبال پاسخگویی به تحقیقات مربوط به روسیه «خواستار مصونیت شده»


مایکل فلین
مایکل فلین

مایکل فلین، مشاور امنیت ملی برکنارشده دونالد ترامپ، به مقام‌هایی که در حال تحقیق در مورد جریان «ارتباطات» احتمالی میان اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه هستند، گفته در قبال برخورداری از مصونیت، حاضر به پاسخ‌گویی به پرسش‌ها است.

رابرت کلنر، وکیل آقای فلین دهم فروردین ماه گفته است: هیچ «آدم منطقی» که از مشاوره حقوقی برخوردار است، بدون کسب اطمینان حاضر به پاسخ‌گویی نخواهد بود.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

گفته‌های آقای کلنر پس از انتشار گزارشی در روزنامه «وال‌استریت‌جورنال» بیان شده‌است و به نظر می‌رسد در تائید اظهارات این روزنامه است. «وال‌استریت‌جورنال» پیشتر گزارش داده بود که مشاور پیشین ترامپ تمایل به گفت‌وگو و پاسخ‌گویی به پلیس فدرال آمریکا و مقام‌های کنگره در ارتباط با تحقیقات مربوط به روسیه را دارد، اما در قبال آن خواستار برخورداری از مصونیت شده‌است.

در این گزارش تاکید شده مشخص نیست که آیا آقای فلین قصد دارد در مورد جبنه‌های مشخصی از روزهای کاری‌اش در دولت سخنی بگوید یا نه. از سوی دیگر «وال‌استریت‌جورنال» به نقل از یک مقام دولتی گفته این که فلین خواستار برخورداری از مصونیت شده این احتمال را مطرح می‌کند که او ممکن است «گرفتاری حقوقی» پیدا کرده باشد.

مایکل فلین، بهمن ماه سال گذشته، در پی انتشار گزارش‌هایی در مورد «تماس‌هایش» با سفیر روسیه و «گفت‌وگو در مورد تحریم‌های اعمال‌شده»، از مقام خود کناره گرفت.

فلین در نامه کناره‌گیری خود نوشته بود بود در فاصله بین دوره انتقالی دولت ترامپ با دولت گذشته، تماس‌های متعددی با سفیر روسیه در آمریکا داشته و به مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری، اطلاعات «ناقصی» در خصوص محتوای این تماس‌ها ارائه کرده است.

کاخ سفید آمریکا گفته بود آقای ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در مورد گفت‌وگوهای ردوبدل‌شده بین مایک پنس و فلین، با معاون خود، آقای پنس، گفت‌وگو کرده بود؛ و در مورد صحبت‌ها میان فلین و سفیر روسیه «به هیچ‌وجه» اطلاعی نداشته است.

جیمز کومی، رییس پلیس فدرال آمریکا، در پایان اسفند ماه، در کنگره آن کشور تایید کرد که اف‌بی‌آی در حال تحقیق پیرامون «دخالت روسیه» در انتخابات ایالات متحده و هرگونه ارتباط و هماهنگی احتمالی بین دستیاران و مشاوران ترامپ، و روسیه است.

روسیه ارتباط با ستاد ترامپ را رد کرده و رئیس‌جمهوری آن کشور نیز خود در دی ماه گذشته در مورد یکی از گزارش‌های رسانه‌ای، از «اشاعه‌دهندگان ادعاهای جعلی» در مورد آقای ترامپ انتقاد کرده بود.

دونالد ترامپ نیز اتهام و گزارش‌های منتشرشده در ارتباط با ستاد خود را رد کرده و در عین حال تلویحا خواستار بررسی تماس‌های ستاد رقیب انتخاباتی خود، هیلاری کلینتون شده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا از جمله ساعاتی پیش از حضور رئیس اف‌بی‌آی در کنگره در توئیتر خود نوشته بود «پس درباره تماس‌های صورت گرفته با کمپین کلینتون و روس‌ها چه؟ همچنین، آیا صحت دارد که کمیته دمکرات‌ها به اف‌بی‌آی اجازه نمی‌دهد که در این زمینه تحقیق کند؟».

ترامپ پیش‌تر با پذیرفتن اتهام‌های وارد شده دیگری به مسکو در ارتباط با دخالت‌های سایبری در انتخابات آمریکا، گفته بود که در آغاز دوره ریاست‌جمهوری خود دست به انتشار گزارشی در مورد این موضوع خواهد زد.

XS
SM
MD
LG