لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

انتقاد پوتین از «اشاعه‌دهندگان ادعاهای جعلی» در مورد ترامپ


رئیس‌جمهوری روسیه در سخنانی در روز ۲۸ دی‌ماه به انتقاد از ادعاهای مطرح‌شده در مورد جریان حضور دونالد ترامپ در مسکو پرداخت و به کسانی که به گفته او این «ادعاهای جعلی» را پخش می‌کنند، تاخت.

ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در عین حال دولت باراک اوباما را متهم کرده‌است که اقدام به زیر سوال بردن مشروعیت رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا می‌کند.

در گزارش برخی رسانه‌ها در هفته گذشته آمده بود که در حاشیه‌ی دوسیه‌ای در مورد اتهام حملات سایبری روسیه به کارزار انتخاباتی آمریکا، ادعا شده مسکو «اطلاعات قابل بهره‌برداری شخصی» در مورد رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در اختیار دارد.

دونالد ترامپ به‌شدت از این گزارش‌ها انتقاد و آن‌ها را «خبرهای جعلی» توصیف کرد. رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا همچنین، وعده داده‌است که تا سه ماه آینده گزارش کاملی از موضوع «هک ایمیل‌های» حزب دمکرات و رئیس ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون در گرماگرم رقابت‌های انتخاباتی، به شهروندان ارائه کند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی آقای پوتین در جریان یک کنفرانس خبری ضمن رد ادعاهای مطرح‌شده در مورد اقدامات جنسی آقای ترامپ در هتلی در مسکو در سال ۲۰۱۳، آن‌ها را «جعلی» توصیف کرده‌است. او گفته است کسانی که این ادعاها را سفارش داده‌اند «از تن‌فروش‌ها بدتر هستند».

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی می‌گوید در نخستین اظهار نظر عمومی ولادیمیر پوتین در مورد ادعاهای مطرح‌شده، رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرده هیچ دلیلی وجود نداشت که سازمان‌های امنیتی روسیه در سال ۲۰۱۳ دست به جاسوسی از دونالد ترامپ بزنند: «واقعا کسی هست که فکر کند، سازمان‌های جاسوسی ما کارشان این است که دنبال میلیاردهای آمریکایی بکنند؟ البته که نه. واقعا مضحک است».

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، پوتین گفته ترامپ «مرد بالغی‌ست. در ضمن او مردی‌ست که در زندگی‌اش مسابقات دختران شایسته را برپا کرده و با زیباترین زنان دنیا دیدار می‌کند».

آقای ترامپ در آن سال برای شرکت در مرحله نهایی یکی از این رقابت‌ها، به مسکو رفته بود. دونالد ترامپ پیش از انتخابات اقدامات مختلفی را در کنار فعالیت‌های تجاری‌اش انجام می‌داد که حمایت و سرمایه‌گذاری در رقابت‌های دختران شایسته از جمله آن‌ها بود.

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود افزوده «واقعا سخت است برای من، که تصور کنم، او این وسط به یک هتل رفته تا با دختران ما -که وظایف اجتماعی پایینی دارند- ملاقات کند».

رئیس‌جمهوری روسیه در عین حال ابراز امیدواری کرده‌است که روابط مسکو و واشینگتن در زمان ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا، به حالت عادی بازگردد.

روابط روسیه و آمریکا در دوره باراک اوباما، با تنش‌های مختلفی روبه‌رو شد. تنش‌هایی که از زمان جنگ سرد به این سو کم‌سابقه توصیف می‌شود. الحاق شبه‌جزیره کریمه از خاک اوکراین به خاک روسیه، اتهام‌ها به مسکو در مورد حمایت از جدایی‌طلبان اوکراین، جنگ داخلی سوریه، یا اعتراض‌های روسیه به رشد ناتو در مرزهای غربی‌اش، از جمله این تنش‌ها هستند. البته میان دو کشور، همکاری‌هایی نیز وجود داشته که می‌توان به توافق اتمی بین ایران و شش قدرت جهانی اشاره کرد. توافقی که دونالد ترامپ از منتقدان سرسخت آن است.

XS
SM
MD
LG