لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

اظهارات دونالد ترامپ در خصوص احتمال لغو تحریم های روسیه


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، ‌رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در مصاحبه با روزنامه «وال استریت جورنال» گفته است، تحریم ها علیه روسیه برای مدتی باقی خواهند ماند، اما درصورتی که مسکو به آمریکا کمک کند، دیگر دلیلی برای حفظ تحریم ها وجود نخواهد داشت.

به گزارش رویترز، روز جمعه «وال استریت جورنال» بخش‌هایی از مصاحبه یک ساعته با دونالد ترامپ را منتشر کرده است.

آقای ترامپ در این مصاحبه گفته است: اگر شما با هم کنار بیایید، و اگر واقعا روسیه به ما کمک کند، دیگر چرا کسی باید تحریم شود، اگر کسی دارد کارهای بزرگ انجام می‌دهد.

رویترز می‌گوید، رییس جمهوری منتخب آمریکا به طور ضمنی تاکید کرده است، در صورتی که روسیه به آمریکا در نبرد با تروریسم و دیگر اهداف واشینگتن کمک کند، احتمالا دارد که او تحریم‌های اعمال شده دولت اوباما علیه روسیه در ماه دسامبر را لغو کند.

«وال استریت جورنال» از دونالد ترامپ در خصوص آمادگی برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری پرسیده است.

آقای ترامپ گفته است: من درک می‌کنم که آن‌ها مایل به دیدار هستند، و من اصلا مشکلی با این مساله ندارم.

نهادهای امنیتی آمریکا پشتر اعلام کردند، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه شخصا دستور اجرای یک کارزار برای حملات سایبری و تحریف گزارشهای رسانه‌ای با هدف تخریب فعالیت‌های انتخاباتی هیلاری کلینتون را صادر کرده است.

دولت باراک اوباما در ماه دسامبر در واکنش به این حملات سایبری ۳۵ کارمند روس مظنون به دخالت در فعالیت‌های جاسوسی را از آمریکا اخراج کرد و در مورد نهادهای امنیتی مهم روسیه تحریم‌هایی وضع کرد.

رسانه ها می گویند، دلیل این که رییس جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو اقدام متقابلی انجام نمی دهد، این است که ولادیمیر پوتین به بهبود مناسبات با واشنگتن در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ امیدوار است. آقای ترامپ در یک پیام توییتری این موضع گیری ولادیمیر پوتین را ستوده است.

آقای ترامپ نخست مسئله هک ایمیل‌ها توسط روسیه را رد می‌کرد اما روز چهارشنبه در جریان یک نشست خبری «احتمال دست داشتن روسیه در این حملات سایبری» را پذیرفت.

سیاست «چین واحد»

«وال استریت جورنال» همچنین از دونالد ترامپ پرسیده است که آیا او از سیاست «چین واحد» که بینان روابط واشینگتن و پکن طی دهه‌های اخیر بر آن بنا شده حمایت می‌کند، آقای ترامپ گفته است: در حال حاضر در حال مذاکره در خصوص همه مسایل از جمله سیاست «چین واحد» هستیم.

رئیس جمهور منتخب آمریکا در ادامه تصریح کرده است، تا زمانی که پکن به سیاست‌های پولی و بازرگانی‌اش پایان ندهد، او تضمین نمی‌کند که به سیاست «چین واحد» پایبند باشد.

مناقشه دونالد ترامپ با چین به دنبال پیروزی وی درانتخابات ریاست جمهوری و تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری تایوان آغاز شد.

دونالد ترامپ و تسای اینگ‌ون، رئیس‌ جمهوری تایوان، روز جمعه، ۱۲ آذر، طی یک تماس تلفنی ده‌ دقیقه‌ای به «روابط نزدیک اقتصادی، سیاسی و امنیتی» بین آمریکا و تایوان اشاره کردند و آقای ترامپ همچنین پیروزی خانم تسای اینگ‌ون در انتخابات ریاست جمهوری اوایل سال جاری میلادی را تبریک گفت.

چین به این تماس تلفنی اعتراض کرد اما دونالد ترامپ در مصاحبه خود با شبکه خبری فاکس در باره این اعتراض گفت که «دوست ندارم چین به من امر و نهی کند و این تماس تلفنی را طرف مقابل انجام داد.»

چهار دهه پیش از این، جیمی کارتر، رئیس‌ جمهوری وقت آمریکا، با اعلام سیاست «چین واحد» از ارتباط دیپلماتیک جداگانه با تایوان فاصله گرفت و تایوان را به عنوان بخشی از «چین واحد» به‌ رسمیت شناخت و این خط مشیء تاکنون همواره به عنوان سیاست رسمی آمریکا در قبال این مسئله دنبال شده است.

XS
SM
MD
LG