لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۲

انتقاد شدیداللحن لاوروف از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در زمینه «رابطه» ترامپ با روسیه


سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه، ضمن انتقادی شدیداللحن از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در زمینه گزارش ارتباط دونالد ترامپ با روسیه اعلام کرد که هر گونه ادعا در مورد حمله و دخالت سایبری مسکو در انتخابات کشورهای اروپایی «خیالات» است.

آقای لاوروف با اعلام این موضوع در کنفرانس خبری سالانه خود در مسکو همچنین گفت که در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که، به گفته او، تلاش کردند ثابت کنند رئیس جمهوری منتخب این کشور روابط مصالحه‌آمیزی با روسیه دارد همه باید اخراج شوند، «زیرا کارشان بی‌ارزش بوده» است.

وزیر خارجه روسیه در این ارتباط جاسوس سابق بریتانیا را که پرونده‌ای در مورد ارتباطات احتمالی آقای ترامپ با روسیه تهیه کرده بود، «شارلاتان» نامید.

بر اساس گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در اوایل ماه ژانویه، ولادیمیر پوتین شخصا دستور اجرای یک کارزار برای حمله سایبری و تحریف گزارش های رسانه ای با هدف تخریب فعالیت انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی، را صادر کرده است.

به گفته این سازمان ها، رسانه های دولتی روسیه همچنین سیاست حمایت از دونالد ترامپ را دنبال می‌کنند.

گزارش این سازمان‌ها حاکی از آن است که نهادهای امنیتی آمریکا متکی به منابع اطلاعاتی گوناگون با «ضریب اعتماد بالایی» معتقدند که ولادیمیر پوتین دستور اجرای این کارزار برای جهت دادن به آرا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را صادر کرده است.

روسیه این گزارش و اتهام دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تکذیب کرده است.

با این همه، آقای ترامپ روز ۲۲ دی «احتمال دست‌ داشتن روسیه در حملات سایبری» در جریان کارزار انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا را پذیرفته و گفت که فکر می‌کنم روسیه این کار را کرده است.

وی در عین حال افزود که «متهم اصلی رخنه سایبری در آمریکا، ضعف سیستم رایا‌نه‌ای دموکرات‌ها بوده است».

آمادگی مسکو برای تبادل نظر با دونالد ترامپ

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: مسکو انتظار دارد گفت و گو با دولت جدید آمریکا بر سر موضوعاتی در ارتباط با ثبات استراتژیک مانند تسلیحات هسته‌ای را آغاز کند.

وی افزود: موضوعات مشخصی مانند طرح سپر موشکی آمریکا در اروپا، تسلیحات فضایی و آزمایش های هسته ای می توانند در این گفت‌وگوها مطرح شوند.

وزیر خارجه روسیه افزود که مسکو آماده تبادل نظر با دولت دونالد ترامپ، پس از استقرار او در کاخ سفید است.

دوره چهار ساله ریاست جمهوری آقای ترامپ روز ۲۰ ژانویه، اول بهمن‌ماه، آغاز می‌شود.

سرگی لاوروف در عین حال گفت که مسکو تفسیری از سخنان اخیر آقای ترامپ در مورد دستیابی به توافقی هسته ای ندارد.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه «تایمز» لندن و «بیلد» چاپ آلمان، این احتمال را مطرح کرده بود که بتوان در برابر توافق تازه‌ای با مسکو بر سر تسلیحات اتمی، به برخی تحریم‌ها علیه روسیه پایان داد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، وی گفته بود که مایل است زرادخانه اتمی ایالات متحده و روسیه «به‌ طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند.»

امیدواری به شرکت آمریکا در گفت‌و گوهای صلح سوریه در «آستانه»

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود ابراز امیدواری کرد که نمایندگان دولت جدید آمریکا در گفت‌وگوهای صلح سوریه که قرار است روز ۲۳ ژانویه، چهارم بهمن، در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شود شرکت کنند.

این سخنان در حالی ابراز می‌شود که آمریکا به طور چشمگیری از دیپلماسی مشترک روسیه و ترکیه در مورد سوریه کنار گذاشته شده بود.

آقای لاوروف همچنین گفت که امیدوار است روسیه و آمریکا همکاری موثر بیشتری در مورد سوریه در مقایسه با دوره ریاست جمهوری باراک اوباما داشته باشند.

مسکو از حامیان اصلی حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در جنگ داخلی شش ساله اخیر در این کشور به شمار می رود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در جریان مبارزات انتخاباتی خود ابراز امیدواری کرده بود، در صورت پیروزی در انتخابات، با روسیه برای مقابله با گروه‌هایی مانند «حکومت اسلامی» در سوریه «همکاری» کند.

XS
SM
MD
LG