لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

خودداری رئیس اف‌بی‌آی از تائید یا تکذیب تحقیقات در مورد «ارتباط» بین ستاد ترامپ و روسیه


کومی در جلسه سنا؛ ۲۱ دی‌ماه
کومی در جلسه سنا؛ ۲۱ دی‌ماه

جیمز کومی رئیس پلیس فدرال آمریکا، ۲۱ دی ماه، در نشست کمیته امور اطلاعاتی سنا، از تائید یا تکذیب این موضوع که اداره تحت ریاست او در حال تحقیق در مورد ارتباط احتمالی میان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه است، خودداری کرد.

نزدیک به یک هفته پیش مقام‌های ارشد اطلاعاتی ایالات متحده، در کمیته نیروهای مسلح سنا اعلام کردند که «حملات سایبری» روسیه، «تهدیدی بزرگ» برای ایالات متحده است. در روز سه‌شنبه، جیمز کلپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، نیز اظهار داشت نتیجه‌گیری نهادهای اطلاعاتی این است که که حملات سایبری رهبری شده از سوی روسیه در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا بر پایه ترکیبی از منابع انسانی، مجموعه داده‌های فنی و اطلاعات باز صورت گرفته است. ⇦بیشتر بخوانید

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتختب آمریکا بارها در مورد نقش روسیه در حملات به کارزار انتخاباتی آمریکا ابراز تردید کره‌است. البته رئیس دفتر او می‌گوید رئیس‌جمهوری منتخب به این باور رسیده که روسیه پشت حملات سایبری علیه نهادهای حزب دموکرات آمریکا قرار دارد. در این گفته‌ها اشاره‌ای به ارتباط یا دستور مستقیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نشده‌است. ⇦بیشتر بخوانید

جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی، در همان روزی که مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه سنا سخن گفته، تاکید کرده است «من هرگز در یک نشست باز مانند این [نشست سنا]، نظری در مورد تحقیقات -چه در حال انجام آن باشیم چه نباشیم- ارائه نمی‌کنم».

شماری از سناتورهای حزب دمکرات، پای‌فشاری کرده‌اند که این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای نمونه سناتور کامالا هریس، از ایالت کالیفرنیا، یادآوری کرده است که آقای کومی، چند روز پیش از رای‌گیری هشتم نوامبر، بدون ارائه جزئیاتی از تحقیقات تازه در مورد پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون خبر داده بود. این موضوع در آن زمان، خشم و انتقاد شماری از نمایندگان ارشد حزب دمکرات، و نیز ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون را در پی داشت. در عین‌حال با حمایت ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ روبه‌رو شد که بارها از موضوع استفاده از سرور شخصی توسط خانم کلینتون انتفاد کرده بود. ⇦بیشتر بخوانید

سناتور هریس در جلسه روز سه‌شنبه گفته است از نظر او در حال حاضر «مسئله‌ای جدی‌تر» از ارائه یافته‌های مربوط به حملات سایبری روسیه به کارزار انتخاباتی آمریکا، به افکار عمومی، وجود ندارد.

از سوی دیگر اما سناتور مارکو روبیو، که خود از رقبای ترامپ در رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان بود، گفته است اقدامات روسیه، نه برای حمایت از ترامپ، بلکه با هدف ایجاد این تصور در افکار عمومی شهروندان آمریکایی بوده، که «بین سیاستمداران هرج‌ومرج و تفرقه حاکم است و مشروعیت انتخابات محل تردید است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز می‌گوید تحقیقاتی فراگیر در مورد رئیس‌جمهوری آینده آمریکا که به زودی فرماندهی کل قوا و هدایت کشور را برعهده خواهد گرفت، می‌تواند به بی‌اعتمادی در سازوکارها و روند دمکراتیک آمریکا بیانجامد. در عین حال چنین چیزی می‌تواند در هفته‌های پیش‌رو خود اف‌بی‌آی را نیز در موقعیت مشکل و پیچیده‌ای قرار دهد. دونالد ترامپ ۱۰ روز دیگر هدایت دولت آمریکا را برعهده خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG