لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

ترامپ نقش روسیه در حملات سایبری در جریان انتخابات آمریکا را «پذیرفت»


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، گزارش سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده مبنی بر دخالت سایبری روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا را پذیرفت و گفت که ممکن است اقدامی در پاسخ به این حملات مسکو انجام دهد.

به گزارش روز یکشنبه (هشتم دی) خبرگزاری رویترز، این اظهارات را راینس پریبس، گزینه انتخابی رئیس جمهور منتخب آمریکا برای ریاست ستاد کارکنان کاخ سفید بیان کرده است.

آن‌طور که آقای پریبس گفته ترامپ به این باور رسیده که روسیه پشت حملات سایبری علیه نهادهای حزب دموکرات آمریکا قرار دارد.

بر اساس این گزارش، با این حال پریبس به این موضوع اشاره نکرده که آیا ترامپ پذیرفته که این حملات سایبری به دستور مستقیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه انجام شده‌اند یا نه.

وی به فاکس‌نیوز گفته که رئیس جمهور منتخب آمریکا این «حقیقت را پذیرفته که این مورد ویژه، مربوط به اشخاصی در روسیه بوده و در این مورد مشکلی وجود ندارد.»

این برای نخستین‌بار است که یک عضو ارشد تیم رئیس جمهور منتخب جمهوری‌خواه آمریکا اعلام می‌کند که ترامپ نقش روسیه در حملات سایبری علیه حزب دموکرات آمریکا هنگام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و افشاگری‌های متعاقب آن دربارهٔ ایمیل‌های این حزب را پذیرفته است.

ترامپ پیش‌تر هرگونه ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و یا کمک این کشور به پیروزی خود را رد کرده و گفته بود متهم کردن روسیه در این زمینه، بهانه حزب دموکرات برای شکست در انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

او در یک پست توئیتری نوشته بود که «تنها دلیلی که موضوع هک کمیته ملی حزب دمکرات، که دفاع از آن (در فضای مجازی) ضعیف بوده، به بحث گذاشته شده، این است که شکست دموکرات‌ها (در انتخابات) چنان شدید بوده که آن‌ها خجالت‌زده شده‌اند».

ترامپ در چند پست توئیتری ضمن دفاع از برقراری رابطه خوب با روسیه و پایان دادن به اختلافات با آن کشور، از افرادی که به داشتن رابطه خوب آمریکا با مسکو اعتقاد ندارند انتقاد کرده بود.

با این حال به نوشته رویترز، اکنون دونالد ترامپ در فاصله کمتر از دو هفته به مراسم تحلیف خود در روز ۲۰ ژانویه، از سوی جمهوری‌خواهان برای پذیرش گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در خصوص دخالت روسیه در انتخابات تحت فشار قرار گرفته است.

این گزارش که در ماه دسامبر ۲۰۱۶ منتشر شد بر دخالت روسیه در جریان رقابت‌های انتخاباتی روسیه تأکید کرده بود، اما اشاره‌ای بر تأثیر این دخالت‌ها بر آرای مردم و پیروزی ترامپ نکرده بود.

باراک اوباما نیز که خود که از سال ۲۰۰۹ و آغاز دوران ریاست جمهوری‌اش، قصد بازسازی رابطه با روسیه را داشت، به شبکه ان‌بی‌سی گفته که فکر نمی‌کند نقش رئیس جمهوری روسیه را دست‌کم گرفته باشد.

به گزارش رویترز، پریبس که پیش از این رئیس کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه بود همچنین گفته که ترامپ قصد دارد به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا دستور دهد توصیه‌های خود دربارهٔ اقدامات ضروری در این زمینه را ارائه دهند تا بر اساس آن تدابیری اتخاذ شود.

XS
SM
MD
LG