لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

کنگره آمریکا رسیدگی به موضوع «حملات سایبری» روسیه را آغاز می‌کند


رسیدگی به موضوع «حملات سایبری روسیه» به کارزار انتخاباتی ایالات متحده، در کمیته نیروهای مسلح سنا به ریاست جان مک‌کین، و حضور مقام‌های اطلاعاتی، از روز پنج‌شنبه به وقت آمریکا آغاز می‌شود؛ یک روز پیش از ارائه گزارش اطلاعاتی به رئیس‌جمهوری منتخب این کشور.

قرار است جلسه رسیدگی به ریاست جان مک‌کین، روز پنج‌شنبه، با حضور جیمز کلپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، مایک راجرز، مدیر آژانس ملی امنیت، و معاون وزیر دفاع در امور اطلاعاتی، مارسل لتر، برپا شود.

این جلسه در حالی برگزار می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، به‌تاکید در مورد نقش روسیه در حملات سایبری و هک ایمیل‌ها و پیام‌های کمیته ملی حزب دمکرات و رئیس ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، ابراز تردید کرده‌است. در عین حال یک روز پس از نشست سنا، قرار است گزارش نهادهای اطلاعاتی‌امنیتی، به آقای ترامپ ارائه شود.

دولت ایالات متحده به رهبری باراک اوباما، که جای خود را در روز ۲۰ ژانویه به دولت دونالد ترامپ می‌دهد، در مورد نقش مسکو در این حملات تردیدی ندارد. در حال حاضر هم دست به اقدامات تحریمی و تنبیهی علیه روسیه، مقام‌ها و ساختمان‌های متعلق به آن‌ها در خاک آمریکا زده‌است.

روسیه اتهام‌های وارد شده در مورد حملات سایبری با هدف تاثیرگذاری در روند انتخابات هشتم نوامبر را رد کرده‌است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند اسناد و پیام‌های هک‌شده در اختیار وب‌سایت ویکی‌لیکس قرار گرفته‌است. جولیان آسانژ، موسس ویکی‌لیکس که این گفته‌ها را رد کرده، به تازگی در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس گفته «هر بچه ۱۴ ساله‌ای» می‌توانست جان پودستا (رئیس ستاد کلینتون) را هک کند. این گفته‌ها در توئیتر دونالد ترامپ بازتاب پیدا کرده‌است. اما همزمان با انتقاد شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه، از جمله پل رایان، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، روبه‌رو شده‌است.

از جمله منتقدان سرسخت روسیه، سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین است، که کمیته نیروهای مسلح سنا، به رهبری او، رسیدگی «حملات سایبری» را از ساعاتی دیگر آغاز خواهد کرد. جان مک‌کین که سال نوی میلادی را در خط مقدم درگیری‌ها و تنش‌ها میان دولت اوکراین و جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه گذراند، به انتقادها از مسکو ادامه داده‌است.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز قرار است روز پنج‌شنبه، پشت درهای بسته، به بررسی اتهام‌های مربوط به «هک و ایجاد مزاحمت‌» برای دیپلمات‌های آمریکا در روسیه بپردازد. به نظر می‌رسد بخشی از این رسیدگی‌ها ممکن است متمرکز بر موصوعاتی باشد مانند اتهام «مسموم کردن» مقام‌هایی آمریکایی که با گذرنامه دیپلماتیک به روسیه سفر کرده بودند، یا اتهام‌های وزارت خارجه در مورد «موارد فزانیده آزار و ایجاد مزاحمت در دو سال گذشت در روسیه». ⇦​بیشتر بخوانید

جیمز کلپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، گفته در روز انتقال قدرت از دولت اوباما به دولت ترامپ، از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. بنا بر گزارش‌ها، از جمله گزارش رویترز، مایک راجرز، مدیر آژانس امنیت ملی که او نیز قرار است در نشست سنا حاضر شود، از جمله افرادی‌ست که از سوی ترامپ برای جایگزینی آقای کلپر در دولت بعدی، در نظر گرفته شده‌است

XS
SM
MD
LG